Babišův Národní investiční plán počítá i s opravou dálnice Turnov - Praha a s vylepšením vlakového spojení z Liberce do hlavního města

Liberecké Zprávy prostudovaly Národní investiční plán, který dnes zveřejnil premiér Andrej Babiš (ANO). Obsahuje i řadu dopravních staveb přímo v Libereckém kraji nebo takových, které se obyvatel regionu bytostně dotýkají. Miliardy korun mají jít na obnovu dálnice do Prahy, podobně jako do modernizace vlakové trati a vylepšení železničního uzlu přímo v Liberci.


Andrej Babiš. Foto: wikimedia

Z celkových investic za osm bilionů korun v Národním investičním plánu je určeno zhruba 6,2 bilionu, tedy 77,4 procenta, na investiční akce v dopravě. Vyplývá to ze zhruba 260stránkového dokumentu se seznamem investic, který dnes vláda zveřejnila.

Pokud se přidržíme dopravy, v Libereckém kraji se počítá s několika stavbami. K největším patří položky týkající se železnice.

Vůbec největší má být modernizace železniční trati mezi Libercem a Prahou. V Babišově plánu je rozdělená do dvou etap. První položku tvoří „Modernizace Praha – Mladá Boleslav – (Liberec).“ V plánu je pospána jako „modernizace spojení z Prahy do Libereckého kraje včetně napojení průmyslové oblasti Mladá Boleslav, zdvoukolejnění, elektrizace do Mladé Boleslavi v 1. etapě.“ Stavět by se mělo v roce 2025 a cena má činit 51 miliard.

V roce 2030 pak má podle vládního plánu následovat modernizace a elektrizace trati mezi Mnichovým Hradištěm a Libercem, a to za 25 miliard.

A o dalších pět let později by mělo v Liberci dojít k modernizaci celého železničního uzlu. Stát má osm miliard.

Úroveň kvality vlakového spojení z Liberce do Prahy dlouhodobě kritizují dopravní experti i politici. Železniční trať z Liberce na Prahu byla vybudována stejně jako většina tratí v Libereckém kraji ve druhé polovině 19. století. Od té doby nebyla zásadněji modernizována. Výraznější zkrácení jízdních dob může přinést jen modernizace trati a dostavba několika úseků, což by podle odborníků umožnilo zvýšit rychlost vlaků z 80 na 160 kilometrů v hodině. O úpravách trati z Liberce na Prahu se přitom hovoří už léta. V roce 2003 se předpokládalo, že rychleji budou vlaky jezdit už v roce 2010. Přednost ale vždy dostaly jiné železniční tratě v Česku.

„Trváme na tom, aby Správa železniční dopravní cesty začala připravovat a projektovat takové úpravy, především novou trasu mezi Turnovem a Libercem, aby byla reálná doba dojezdu z centra Liberce do centra Prahy za 60 minut. Všechny zkušenosti z výstavby železnic v Evropě ukazují, že těch 60 minut je ještě doba, kdy lidé dokážou využívat železnici ke každodennímu dojíždění," řekl před časem hejtman kraje Martin Půta (Starostové).

D10 bude mezi Libercem a Turnovem lepší

Je to podle Půty také jediné technické řešení, které přivede lidi z aut do hromadné dopravy a uleví dálnici D10. Právě o D10 se Babišův plán rovněž zmiňuje. V plánu je modernizace dálnice mezi Mladou Boleslaví a Turnovem.

Má jít o celkovou úpravu úseků, které nebudou rozšiřovány na 3 jízdní pruhy v každém směru. Stavět se má začít v roce 2025 za 4 miliardy a 800 milionů.

Také kvalita D10 čelí dlouhodobé kritice.

V současné jezdí po D10 denně až 40 tisíc aut. „Dálnice D10 dosahuje roční průměrné dopravní intenzity v rozpětí 30 až 43 tisíc vozidel za den,“ vypočítal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Přesto však vozovka zatím není na hranici své maximální kapacity. „D10 se v tuto chvíli na hranici kapacity nepohybuje, ve všech sledovaných úsecích dosahuje dálnice úrovně kvality dopravy maximálně stupně C. K naplnění, respektive k překročení kapacity dochází až u stupňů E a F,“ vysvětlil Studecký.

Kapacitní problémy očekává pouze u Mladé Boleslavi, ve směru dál na Liberec nikoliv. Proto povede časem šest pruhů jen tam. „O výstavbě šestipruhu je vhodné uvažovat v situaci, kdy lze očekávat, že výhledové intenzity budou překračovat hodnotu 60 tisíc vozidel za den,“ dodal Studecký.

První z budoucích šesti pruhů otevřeli před dvěma týdny mezi sjezdem na Mladou Boleslav a Kosmonosy. Zvýší bezpečnost i kapacitu úseku. Tři pruhy jsou v místě pouze ve směru z Prahy na Turnov, v opačném směru bude dálnice zatím nadále dvouproudá. Podle Babišova plánu by se to ale v budoucnu mělo změnit a úsek u Mladé Boleslavi by měl být šestipruhový. Aktuální třetí pruh vznikl propojením připojovacího pruhu od Jičína a odbočovacího pruhu na průmyslovou zónu Kosmonosy. „Jejich propojení zjednoduší pohyb dopravy bez nutnosti zařazení do průběžných jízdních pruhů dálnice, což výrazně přispěje ke zvýšení bezpečnosti a kapacity řešeného úseku,“ upřesnil Studecký.

Úsek dálnice D10 z Mladé Boleslavi do Turnova zůstane čtyřpruhový. „Na úseku z Mladé Boleslavi do Liberce se chystají běžné opravy dálnice včetně rekonstrukce dálničních mostů. Ani ve výhledovém období zde neočekáváme jakékoliv kapacitní problémy.“

Opozice: Babiš tipuje jako ve Sportce

Podle vládní opozice není Národní investiční plán není realistický, chybí v něm plán financování nebo harmonogram uskutečnění jednotlivých cílů. Politici kritizují také další změnu objemu investic. Premiér Andrej Babiš (ANO) nyní uvádí osm bilionů korun, na konci listopadu mluvil o pěti bilionech.

„Předseda vlády hází různými čísly. Připadá mi, že je tipuje náhodně, jako ve Sportce. Všichni si přeci pamatují, když se mluvilo o investičním plánu za 3,5 bilionu, za pět bilionů, teď už jsme na osmi bilionech. S realitou to už vůbec nemá nic společného," napsal na twitteru předseda ODS Petr Fiala. Babiš loni uváděl, že plán obsahuje 17 000 projektů za 3,45 bilionu korun do roku 2030, v listopadu mluvil o 20 000 projektech za pět bilionů do roku 2050.

Podle europoslankyně Veroniky Vrecionové (ODS) nelze mluvit o investičním plánu, který by Česko někam posunul. „Skutečný plán by musel obsahovat harmonogram realizace, zdroj financování, prioritizaci, zodpovědnou instituci..." napsala na twitteru.

Podle Pirátů je sice vznik investičního plánu chvályhodná myšlenka, vládní provedení ale považují za nedostatečné. „Investiční plán bez zajištěného financování není plánem, ale pouze přáním," uvedl v tiskové zprávě předseda poslaneckého klubu strany Jakub Michálek. Celý materiál označil za marketingový tah, který skončí zklamáním. „Česko potřebuje menší počet kvalitních, ale zato v realitě dotažených projektů, nikoliv další seznam možných investic na papíře," uvedl.

Europoslanec a předseda Sdružení místních samospráv ČR Stanislav Polčák (STAN) nemá velká očekávání ohledně uskutečnění investic v plánu a celý návrh komentoval ironicky. „Andrej Babiš na poslední chvíli píše Ježíškovi. Aspoň takhle na mě souhrn přání známých jako 'Národní investiční plán' působí. V posledních letech ale dost zlobil, takže bych si od toho moc nesliboval," napsal na twitteru.

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení
KOMENTÁŘE