Bez „Pendolina“ Liberec - Praha to nepůjde

Když jsem coby šéf regionů portálu Seznam Zprávy objížděl vzdálenější kraje, přesouval jsem se zásadně vlakem. Speciálně do Ostravy. Autem jsem tam byl jednou a proklel jsem následně stavitele déjedničky do osmého kolene. Výhody železnice byly neoddiskutovatelné. Říkám to proto, že pokud takové benefity nebude masová doprava po kolejích nabízet i na trase Liberec - Praha, nikdy nepokoří přepravu individuální. Plánované zkrácení doby jízdy o hodinu je věc pěkná, leč pro pro standardního občana, žel, nedostačující.


Vraťme se ještě k Ostravě. Jízdenka druhé třídy Pendolina, která nerozcapenému cestujícímu bohatě postačí, stojí 186 korun. Tam a zpět tedy 372 koruny. Cesta trvá necelé tři hodiny, navíc dostanete drobné občerstvení a noviny, chcete-li. Co je důležité, můžete pracovat. U každého sedadla je zásuvka. Ok, wi-fi se v některých úsecích plouží jako parní lokomotiva a musíte si na telefonu vytvořit vlastní hotspot, ale makat zkrátka můžete.

Autem pojedete minimálně o dvacet minut déle. A to za ideálních podmínek, které na D1 nikdy (NIKDY) nenastanou. Takže si přidejte spíš hodinu. Kilometrově to vychází na minimálně 750 kilometrů, při stabilní spotřebě 5,7 litrů (kterou ale, věřte mi, neurotickým dupáním na plyn a následným brzděním neudržíte) stojí cesta tam a zpět plus minus 1300 korun. Ve služební octavii, která má ještě stále k samořiditelnosti hodně daleko, by navíc šlo pracovat jen za značných (lidských) obětí. A to ani nehovořím o tom, v jakém stavu se do Prahy vrátíte vy sami. Tělo zralé na kompletní generálku, nutkavé myšlenky na sebevraždu.

Zpět do Liberce. Po plánovaných úpravách má cesta spolknout místo dnešních více než tří hodin jen mezi 105 a 138 minutami. Autem jste v Praze za 55 minut. Nerovnost stále zdrcující. Zpáteční lístek stojí plus minus 220 korun. Což je oproti autu (cca 400 korun) silná motivace. Na rozdíl od pendolina ale můžete zapomenout na nadstandardní servis. A co především, jak věděl už Umberto Eco: Zlosynů nám netřeba, čas je náš nepřítel.

Pokud má někdo sílu dostat lidi z aut do hromadné dopravy jsou to autobusy - RegioJet a FlixBus (u některých spojů nabízí dumpingové jízdenky za 29 korun). Triumfují cenou, rychlostí srovnatelnou s autem, pohodlím.

Coby příznivci železnice se mi to neříká snadno, ale pokud se dráhy nepostaví i ke krátkým a silně zastaralým tratím (Liberec - Praha) stejně jako k těm dálkovým (Praha - Ostrava), zůstanou nástupiště liduprádzná.

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení