Don Ramiro i Duch Vergilia. Na cenu Thálie jsou nominováni hned dva operní pěvci Šaldova divadla

Tři desítky jevištních umělců z divadla, opery, muzikálu a tance mají nominace na letošní Ceny Thálie. Pořadatelé je vyhlásili na tiskové konferenci v Národním divadle. Mezi operními pěvci jsou mezi třemi nominovanými hned dva zástupci liberecké scény Divadla F. X. Šaldy – Ondřej Koplík a Csaba Kotlár.


Koplík se dočkal nominace na prestižní ocenění za roli Dona Ramira v opeře Popelka (La Cenerentola) autora Gioacchina Rossiniho. Slavná opera italského mistra vychází ze stejnojmenné pohádky spisovatele Charlese Perraulta, jež je součástí sbírky Pohádky mé matky husy, premiéra opery se konala roku 1817 v Římě. Pod libretem je podepsán Jacopo Ferretti a společně se skladatelem rozehrávají hru plnou jemného humoru, dráždivých situací a lidských charakterů, které zůstávají stejné v každém století, v každé době, v každé historické epoše, s přesahem, které jsou hlavním motivem pohádkových příběhů. Nesmrtelnou pohádkou Popelka bezesporu je – nyní i v operním zpracování, a to s mimořádně obtížnými pěveckými party, u kterých se tají dech nejen operním fanouškům.

Tříhodinové dílo mají Liberečané šanci vidět 28. září.

Ondřej Koplík po absolvování Biskupského gymnázia v Brně získal angažmá ve sboru Janáčkovy opery Národního divadla v Brně, v letech 2000–2005 studoval operní zpěv na brněnské JAMU. V těchto letech se s Pražským komorním sborem pravidelně účastnil Rossiniho operního festivalu v italském Pesaru a letních interpretačních kursů u maestra Bruno de Simone (Itálie). V roce 2005 absolvoval také soukromé lekce u Bojidara Nikolova (Vídeň). Od ledna 2006 se stal zastupujícím členem sboru v Theater der Bundesstadt Bonn (Německo), nyní je v angažmá v drážďanské Semperoper jako člen operního sboru. V letech 1993–2006 působil též jako varhaník a později i sbormistr v bazilice Nanebevzetí panny Marie na Starém Brně. V současné době soukromě studuje operní zpěv u Mathiase Beutlicha v Drážďanech. Z četných rolí ztvárněných převážně v Komorní opeře JAMU lze jmenovat např. Kapitána Macheata z Žebrácké opery Benjamina Brittena, barona Adolfa z Janáčkova Počátku románu, Vojtěcha z opery V studni Viléma Blodka, Jephtu ze stejnojmenného oratoria Giacoma Carrissimiho, Majitele pohřebního ústavu Antonína Tučapského či Monostata v Mozartově Kouzelné flétně. V roce 2008 vystoupil na Janáčkově festivale v Brně jako Števa v opeře Její pastorkyňa v produkci Komorní opery JAMU v Brně a zároveň debutoval jako Camille de Rossillon v Lehárově Veselé vdově v Ústí nad Labem. V sezóně 2009/2010 započal spolupráci s Moravským divadlem Olomouc, Národním divadlem moravskoslezským a Národním divadlem Brno. V těchto domech se představí jako Ferrando, Alfredo a Mengone (Lékárník – Haydn). Na jevišti Divadla F. X. Šaldy se divákům představil jako Alfred Germont v opeře La traviata skladatele Giuseppe Verdiho či jako hrabě Boleslav Baraňski v operetě Oskara Nedbala Polská krev. V současné době ho můžete vidět jako Tamina v Kouzelné flétně nebo Alfreda Germonta v La traviatě.

Dvě opery v jeden večer

Csaba Kotlár je nominovaný za ztvárnění role Ducha Vergilia a Vévody v opeře Francesca da Rimini a Lakomý rytíř autora hudby Sergeje Rachmaninova.

Foto: 2× DFXŠ

Lakomého rytíře charakterizuje liberecké divadlo těmito větami: Dne 24. ledna 1906 se v moskevském divadle Bolšoj těatr koná slavnostní premiéra dvou jednoaktových oper ruského skladatele a klavírního virtuosa Sergeje Rachmaninova – Francesca da Rimini a Lakomý rytíř. První z nich byla zkomponována na základě příběhu z Dantovy Božské komedie, druhá opera vychází ze stejnojmenného dramatu Alexandra Sergejeviče Puškina. Byť má každá „jednoaktovka“ zcela jiného libretistu, základní motiv příběhů se střetává v neúnavném souboji charakterů, ve střetu s morálními hodnotami evropské civilizace. Partitura oper pak zrcadlí neutuchající skladatelovo hledání, neustupující bolestnou vůli. V novodobých dějinách českého divadla nebyly tyto opery ještě nikdy uvedeny v jeden večer – poprvé tedy v Liberci, v Divadle F. X. Šaldy.

Csaba Kotlár je baryton, absolvent VŠMU. Je laureátem Mezinárodní pěvecké soutěže Juventus Canti, kde mu byla udělena druhá cena v roce 2005 a první v roce 2006. Taktéž získal první a druhou cenu v pěvecké soutěži slovenských konzervatoří. Byl členem Shleswig-Holstein Festivalového sboru v Lübecku a taktéž spolupracoval na projektech prestižních Baberských Symfoniků. Zpíval na mnoha hudebních festivalech po celé Evropě – v Salzburgu, Baden Badenu, Granadě, dále pak i v Istanbulu, Tokiu, Šanghaji a Pekingu. Na hudebním festivalu v Sun Moon Lake na Taiwanu zpíval roli Prvního vězně v koncertním provedení Beethovenova Fidélia s národním symfonickým orchestrem pod taktovkou Lana Shuiho. Mezi jeho koncertní vystoupení patří také sólový part Beethovenovy Choral Fantasy pod taktovkou Christopha Eschenbacha. V červnu 2014 se představil v rámci operního studia VŠMU v titulní postavě jako Hrabě Almaviva (Figarova svatba – W. A. Mozart). Od září 2014 je hostujícím sólistou Státní opery v Banské Bystrici, kde debutoval v roli Haneze v opeře Pietra Mascagniho L´amico Fritz. Na svůj debut navázal dalšími produkcemi – např. Emmerich Kalmán – Čardášová princezna, Xavier Montsalvatge – Kocour v botách, Giuseppe Verdi – Rigoletto (role Marulla). V červnu 2015 debutoval ve Slovenském národním divadle v roli Acmeta v opeře Král Theodor v Benátkách od Giovanni Paisiella. Taktéž je hostujícím sólistou ve Státní opeře v Košicích. Libereckým divákům se poprvé představil v opeře Thaïs v roli Athanaëla, za níž se dostal do širší nominace na Cenu Thálie. Dále ho můžete vidět v opeře Rigoletto jako Marulla a v Panně orleánské jako Lionela, burgundského rytíře.

Změny v udílení Thálie

Herecké Ceny Thálie se tradičně předávaly v jarním termínu, nově to bude na podzim. V médiích po oznámení, že ceny letos nebudou na jaře, zaznívala kritika, že ceremoniál je možná příliš nákladný. Spekulovalo se též o nutnosti pokračovat v předávání ryze hereckých cen. Ocenění je několik a vyzdvihují i další divadelní profese. Svou cenu za významný přínos divadlu má také ministerstvo kultury.

Ceny se nově budou udílet ne za výkony v uplynulém kalendářním roce, ale za výkony v uplynulé divadelní sezoně. Ceny Thálie udílí Herecká asociace od roku 1993 za nejlepší divadelní herecké výkony. Ocenění je pojmenováno po múze komedie Thálii. Udílejí se v kategorii činohra, opera, opereta, muzikál nebo jiný hudebně dramatický žánr a balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr.

Spolu s Ondřejem Koplíkem a Csabou Kotlárem je nominován rovněž Jiří Sulženko (role Gianniho Schicchiho v opeře Giacoma Pucciniho Triptych, Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava).

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení