Dopravní tepna měla být opravená už před půl rokem, nakonec ji otevřou až na podzim. „Je to katastrofa, abychom přežili, možná si budeme muset vzít půjčku,“ zoufají si obchodníci

„Je to katastrofa. Tržby máme určitě o dvacet třicet procent nižší. Což je sakra hodně. Volala jsem i na radnici, zda budeme mít nárok na odškodné. Prý vůbec,“ stýská si Blanka Ďurošková, vedoucí jedné z prodejen na už rok rozkopané liberecké třídě Dr. Milady Horákové. Stavební práce, které tady měly skončit v prosinci, totiž potrvají až do konce letošního října.


Vedoucí prodejny Blanka Ďurošková. Foto: Jan Stránský

Kritizovaná oprava dopravně frekventované silnice v ulici Dr. Milady Horákové v Liberci skončí s desetiměsíčním zpožděním, až na konci letošního října. Původně měly práce trvat zhruba půl roku. Radnice chce po této zkušenosti podmínky pro silniční stavby zpřísnit.

Což ovšem současným obchodníkům nepomůže. „Lidé se k nám nedostanou, auta se sem nedostanou. Až nyní s novým stavbyvedoucím jsme se domluvili, že nám udělali násep, aby do obchodu mohli chodci. Bohužel, zákazníci tady nemají kde zastavit,“ stěžuje si Blanka Ďurošková, odpovědná vedoucí prodejny firmy INTEGRA LB, která prodává podlahy, dveře a okna.

Nikdo nám nic neříká

Přizvukuje jí rovněž Petra Exnerová, prodavačka z nedalekého obchodu Colorcentrum-Profi, který se zaměřuje na barvy a laky. „Když stavba začínala, nikdo nám ani nedal vědět, jak to bude probíhat. Spíše pokoutně jsme se dozvídali, že na druhé straně ulice dělali plyn. Teď snad dokončili kanalizaci. Pak se měsíc nedělo vůbec nic. Nyní stavbu převzala firma Strabag, která zřejmě dělá povrchy, ale nám oficiálně opět nikdo nic neřekl. Je to šílenost,“ říká.

Prodavačka Petra Exnerová. Foto: Jan Stránský

Práce v ulici Dr. Milady Horákové trvají od loňského léta na zhruba 420 metrech, provoz je v tomto úseku kyvadlový. Silnice vede z dolního centra do Rochlice, Vratislavic či Vesce. Podle původního plánu mělo omezení skončit na konci loňského roku, za zpožděním jsou komplikace při pokládání kanalizace. I tak ale považuje současný primátor Jaroslav Zámečník (Starostové) kritiku veřejnosti za oprávněnou. Vina je však podle něj na předchozím vedení města, které souhlasilo s prodloužením prací pro vybudování kanalizace až do konce letošního června. „Do smlouvy nedali žádné páky, aby třeba firma byla rychlejší. Takže nastalo to, co jsme viděli všichni. Byly prodlevy, týdny tam stály stroje a nikdo nepracoval. Takže ten termín byl chybně stanovený, nebo tam měl být algoritmus, že firma bude pracovat rychleji,“ řekl Zámečník.

Čekat tři a půl minuty na semaforu?

Podle zkušeností Blanky Ďuroškové situaci rozhodně nepomohlo ani prodloužení intervalů semaforů, které tady dopravu řídí. „Nejprve byly zavřené oba pruhy. Pak naštěstí otevřeli alespoň jeden, který je nám ale víceméně k ničemu. Řidiči už se Horákové vyhýbají. Provoz tady řídí semafory. Nejprve byl interval dvě minuty, teď je už tři a půl, což může být pro mnoho lidí neúnosné,“ dělí se o zkušenosti. „Nezajede k nám náklaďák, nezajede k nám nic. Je to katastrofa.“

Dopravu na třídě Dr. Horákové řídí semafory, podle místních nepříliš šťastně. Foto: Jan Stránský

Podmínky, za jakých prodloužení stavby minulá rada města schválila, si tehdejší primátor Tibor Batthyány (býv. ANO) již nevybavuje. „Neměl jsem to v gesci, ale nepředpokládám, že by odbor správy majetku předložil něco, co by mělo Liberec poškozovat a zbytečně prodlužovat uzavírky,“ řekl Batthyány. U staveb se ale podle něj stává, že se narazí na problémy, s nimiž se nepočítalo. V tomto případě to bylo skalní podloží, které se muselo postupně odvrtávat.

Odškodné? Nemáte nárok

Blanka Ďurošková telefonovala i na magistrát s dotazem, zda jejich prodejna dostane za propad tržeb kompenzace. Nepochodila. „Tržby máme určitě o dvacet třicet procent nižší. Což je sakra hodně. Sepsali jsme petici, na kterou město odpovědělo víceméně nijak. Teď poslední dva týdny, co nastoupila nová firma, se tady pracuje. Předtím něco vyhrabali a popojížděli dál. Jestli pracovali někde vzadu, to nevím. Snad uzavírku přežijeme. Ale nevím, jestli si nebudeme muset vzít například nějaký meziúvěr. Platíme tady nájem, není to žádná legrace,“ upozorňuje vedoucí prodejny.

Město už nebude benevolentní

Nedaleká prodejna barev a laků sice má zajištěny dva vjezdy, nijak extra jí to ale nepomáhá. „Nikdy nevíte, zda se vám podaří ho včas trefit. Navíc příjezd k prodejně pochopitelně není úplně optimální,“ konstatuje Petra Exnerová. Věrní zákazníci parkují podle ní například přes ulici u Kauflandu. „Kdo se k nám vyloženě dostat chce, nějak to udělá. Někdy jsou ale tržby opravdu nic moc. Stavba je na tržbách znát. Případní zákazníci předem netuší, zda se k nám dostanou, nebo ne, a tak mohou raději jít jinam. Navíc, jak jsem říkala, nedostáváme žádné informace. Nevíme ani například, kdy bude hotovo.“

Kanalizace je hotová, nyní jsou na řadě povrchy. Foto: Jan Stránský

Práce na kanalizaci už jsou podle Zámečníka hotovy, nyní dochází za 19 milionů k finálním úpravám vozovky, chodníků, osvětlení a bezpečnostních ostrůvků. Primátor míní, že při nastavování termínu bylo město vůči stavebním firmám dosud až příliš benevolentní. Podle něj proto budou chtít od projektantů, aby pro další silniční stavby pokaždé vypracovali harmonogram postupu prací. „To jsme zatím neměli,“ dodal Zámečník. Chystají se i další zpřísňující podmínky, například ohledně záborů vozovek či chodníků.

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení