Hejtman kritizuje studii železničního spojení. „V Praze musíme být z Liberce do hodiny,“ tvrdí

Liberecký kraj kritizuje novou studii proveditelnosti železničního spojení na Prahu. Liberec je jediným krajským městem, kterému rychlé spojení na hlavní město chybí. „Doba jízdy dvě a půl hodiny je srovnatelná s rokem 1938 a nemůže konkurovat silničnímu spojení,“ řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Nová studie podle něj řeší jen zlepšení železničního spojení z Prahy na Mladou Boleslav.


„Trváme na tom, aby Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začala připravovat a projektovat takové úpravy, především novou trasu mezi Turnovem a Libercem, aby byla reálná doba dojezdu z centra Liberce do centra Prahy za 60 minut. Všechny zkušenosti z výstavby železnic v Evropě ukazují, že těch 60 minut je ještě doba, kdy lidé dokážou využívat železnici ke každodennímu dojíždění," řekl Půta. Je to podle něj také jediné technické řešení, které přivede lidi z aut do hromadné dopravy a uleví dálnici D10.

Železniční trať z Liberce na Prahu byla vybudována stejně jako většina tratí v Libereckém kraji ve druhé polovině 19. století. Od té doby nebyla zásadněji modernizována. Výraznější zkrácení jízdních dob může přinést jen modernizace trati a dostavba několika úseků, což by podle odborníků umožnilo zvýšit rychlost vlaků z 80 na 160 kilometrů v hodině. O úpravách trati z Liberce na Prahu se přitom hovoří už léta. V roce 2003 se předpokládalo, že rychleji budou vlaky jezdit už v roce 2010. Přednost ale vždy dostaly jiné železniční tratě v Česku.

Poslední studie podle hejtmana neřeší zlepšení dálkové dopravy mezi Prahou a Libercem, ale soustředila se pouze na zlepšení příměstské dopravy v okolí Prahy. „Omezila se pouze na úsek z Prahy do Mladé Boleslavi a tvrdí, že spojení mezi hlavním městem a Libercem není proveditelné. Z našeho pohledu proto nebylo zadání studie splněno a budeme požadovat její přepracování," doplnil hejtmanův náměstek pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).


Celkem
Sdílení