Jizerské hory se chystají na další běžkařské víkendy „na hraně“. Bedřichov letos v krizi vztyčí zákazové značky

Jizerské hory patrně čeká další zimní běžkařská sezona, kdy především o slunečných víkendech dosáhne jejich návštěvnost meze únosnosti. „Lidé pak za sebou jdou ve stopě husím pochodem. Pro Bedřichov je to navíc samozřejmě velká dopravní zátěž. Letos poprvé by mělo být možné v krizových situacích, kdy kolony aut přesáhnou určitou hranici, vztyčit značky se zákazem vjezdu. Strážníci by tak legálně mohli obec na nějaký čas uzavřít,“ říká Radka Davidová, ředitelka Jizerské obecně prospěšné společnosti, jež se stará o dvě stě kilometrů běžeckých stop Jizerské magistrály.


Radka Davidová. Foto: Jan Stránský

„Jde o sklopné značení, které funguje například na hraničním přechodu v Harrachově. Ve chvíli, kdy nastane krizová situace, se zvedne značka se zákazem vjezdu. Což by mělo pomoci regulovat dopravu. Dosud je to tak, že když se Bedřichov ucpe, jsou řidiči schopní a ochotní čekat v koloně velmi dlouho, než se uvolní místo na hlavním parkovišti,“ dodává Davidová.

Krizovými situacemi míní především rána a dopoledne slunečných víkendů, kdy už jsou v devět plná parkoviště. Šňůry aut se pak táhnou od Liberce i od Jablonce. Ve směru od Jablonce, kde je relativně táhlá rovinka, to není až tak nebezpečné. Kolony ve směru od krajského města ovšem stojí v serpentinách. Jeden pruh tak bývá kompletně zablokovaný. A situace v zatáčkách je extrémně nepřehledná. V zácpách navíc trčí i autobusy veřejné dopravy, jejichž cestující přitom třeba chtěli ulevit životnímu prostředí a nechali automobil v garáži. Co je ještě horší, problém dostat se na Bedřichov mohou mít i záchranáři, dojde-li k úrazu nebo jinému zdravotnímu problému, případně k požáru.

Volná cesta pro záchranku

Bedřichovský starosta Petr Holub potvrzuje, že obec nyní čeká na výsledek správního řízení. „Pokud vše půjde dobře, už letos získáme legální prostředek, jak třeba na hodinu nebo na hodinu a půl uzavřít obec. Uvolnit silnice a umožnit rychlý průjezd právě třeba záchrance,“ věří.

V minulé sezoně podle něj museli obec uzavřít čtyřikrát, strážníci však neměli v zádech oporu v legislativě. Pravomoce obecní policie byly osekané. Což se letos změní. „Je třeba si přiznat, že se během sezony opakovaně ocitáme v situaci, která je už za hranou. Letos se snažíme dopravní problémy regulovat nejen značkami se zákazem, ale rovněž změnou cen parkovného. Jde nám o to, aby lidé v ideálním případě využívali hromadnou dopravu, anebo alespoň nejezdili v autě sólo, ale ve skupinkách po dvou, po třech,“ upozorňuje starosta.

Změnami parkovného starosta míní zvýšení poplatků o víkendech. Zdraží o 50 až 100 korun. Novinkou je hodinový tarif za 80 korun, nejvyužívanější tarif do tří hodin zdraží ze 100 na 150 korun.

Autobusem do sucha

Naopak cesta autobusem z Liberce do Bedřichova pro běžkaře ve srovnání s minulou sezonou zlevnila z 25 na 20 korun.
Bedřichov s Libercem sousedí, i když patří do sousedního okresu Jablonec nad Nisou. Z Liberce sem jezdí autobusová linka číslo 18, poslední tři kilometry z dvanáctikilometrové trasy ale dosud patřily do příměstské dopravy. Jde o tři zastávky od Rudolfova. „Nově jsme zavedli celou linku 18 do tarifní zóny Liberec, to znamená, že se budou moci lidé za 20 korun dopravit přímo do Bedřichova," informoval nedávno primátor Jaroslav Zámečník. Dosud stála základní jízdenka 25 korun.

Cestě autobusem podle starosty Holuba nahrává i skutečnost, že je na stadionu vybudovaný prostor, kde se mohou běžkaři v suchu převléknout. V posledních letech, rekapituluje Holub, se obecně hodně investovalo do zlepšení infrastruktury pro běžkaře. „Za poslední čtyři roky zhruba šest milionů." Peníze šly nejen do vybudování šatny a uzamykatelných skříněk, ale i do osvětlení stadionu, terénních úprav a letos se obec podílela i na vybudování nového zasněžovacího systému na stadionu.

Souš jako alternativa

Vše nasvědčuje tomu, že stadion, bude-li dobré počasí, může navštívit ještě více lidí než v uplynulé sezoně. Poslední měření počtu běžkařů ukázalo, že se jich v Bedřichově za sezonu vystřídá 600 tisíc. Uskutečnilo se však už před řadou let. „Od té doby podle našich subjektivních zkušeností, ale i podle ohlasů lyžařů, návštěvnost ještě stoupla. Samozřejmě nikomu neříkáme, a rozhodně říkat nechceme, aby k nám nejezdil. Bedřichov je přirozeně hodně silné nástupní místo. A to speciálně pro lyžaře, kteří nejsou z regionu, ale přijíždějí třeba z Prahy. Automaticky míří na Bedřichov s argumentem, že třeba na Jizerku to mají o čtyřicet minut dál. Pokud by se ale lidé rozprostřeli na více nástupních míst magistrály, sami by si komfortněji zalyžovali. Takto o pěkných víkendech jdou za sebou volným pochodovým tempem z Bedřichova minimálně k Buku,“ vysvětluje Radka Davidová.

Jako aktuální alternativu zmiňuje třeba Souš, kde by mělo letos výrazně přibýt parkovacích míst.

Zimní Jizerské hory. Foto: Jan Stránský

Ke zmenšení turistického náporu by možná přispělo zpoplatnění Jizerské magistrály. Jako je tomu v některých běžkařských areálech v Alpách. Nikdo si ovšem takový krok nedokáže moc představit. „Naražíme na fakt, že nejsme vlastníkem pozemků. Navíc jistě není reálné donutit všechny lidi, aby za vstup do stopy, který je možný ze zhruba dvaceti míst, skutečně platili,“ míní Davidová. Domnívá se současně, že lesy Jizerských hor plní i rekreační roli, a nebylo by proto dobré běžecké lyžování zpoplatnit.

Myslí si to ostatně i starosta Holub. „Znamenalo by to obrovskou vstupní investici do turniketů, do oplocení stop, což by, o tom jsem přesvědčen, přineslo velkou spoustu právních sporů,“ podotýká.

Jizerská magistrála už neporoste

Cestou k rozprostření lyžařů není ani rozšiřování Jizerské magistrály. Jiří Hušek ze Správy CHKO Jizerské hory si myslí, že aktuální stav je, s výjimkou potenciálních budoucích drobných navyšování o stovky metrů, maximem možného. „Jde o velmi solidní kompromis,“ říká.

Pro hory o velikosti Jizerských je podle jeho názoru nynější délka strojově udržovaných tratí hraniční. „Samozřejmě by se dalo lyžovat i tam, kam dnes magistrála nevede. Potřebujeme však v horách zachovat ostrovy klidné přírody, kde by mohla zvěř, aktuálně především ohrožený tetřívek, přes zimu v klidu vegetovat. Žádná místa nezavíráme, pokud si do těchto míst někdo prošlápne vlastní stopu, nikdo nikoho vyhánět nebude. Ale strojově upravené osm metrů široké tratě pro bruslení do těchto míst pustit nemůžeme,“ dodává.

Hovoří například o oblasti od Jizerky ke státní hranici. „Notabene mám zkušenost, že většina lyžařů příliš nestojí ani o již existujicí alternativní trasy. Mám ozkoušeno, že se na nich pohybuje zhruba dvacetina běžkařů oproti nejexponovanějším místům magistrály,“ dělí se Hušek o své lyžařské zkušenosti.

Telematika coby naděje

Také Radka Davidová z Jizerské obecně prospěšné společnosti dokáže vyjmenovat řadu míst, kde je lyžování kvalitní, a stopy nejsou tak přetížené jako v Bedřichově a blízkém okolí. „Lidé, kteří vyrážejí z Bedřichova, se hodně soustředí na malý okruh z Kristiánova na Točnu, Hřebínek a zpět. Anebo na větší okruh k Čihadlům. Boční trasy jsou volnější a lidé si tam zalyžují lépe. Mám na mysli třeba stopy za Černou Nisou, k Oldřichovu, k Protržené přehradě, kolem Smrku. Menší vytíženost ovšem samozřejmě souvisí s faktem, že je tam náročnější terén. Na druhou stranu je zřejmé, že čím méně lidí na jednom místě, tím ubývá případných konfliktů,“ říká. Konflikty mezi běžkaři navzájem, ale také s pěšími nebo s pejskaři jsou dalším vedlejším negativním efektem stále rostoucí obliby páteřních tras Jizerských hor.

Bedřichov se každopádně víkendovým náporům a dopravním krizím nechce poddat. „Možná již v další sezoně budeme mít k dispozici navigační systém. Takový, jaký mají nyní nově v Liberci. Z Libereckého kraje jsou již schválené peníze. Půjde o telematické informační cedule, jež řidičům - ještě dříve, než se zaseknou v koloně - ukáží, která parkoviště jsou plná, a kde jsou ještě místa. Chceme motoristy rozprostřít nejen po Bedřichově, tedy mimo hlavní parkoviště, ale také jim například sdělit, že musí zaparkovat již v Janově anebo jet na Hrabětice,“ uzavírá starosta Holub.

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz


Celkem
Sdílení
KOMENTÁŘE