Koncept store mimo Prahu? Doba nikdy nebyla příznivější. Zájem o český a slovenský design stále roste, říká spolumajitelka BØ House

„S každým z designérů a tvůrců, které u nás nabízíme, jsme se potkali nejprve osobně. I proto zastupujeme maximálně kolem 20 značek. Známe proces výroby a postupy i materiály, které používají. Navštěvujeme jejich dílny, protože chceme vědět, kde ty věci vznikají. V případě módy si věci z nových kolekcí nejprve vyzkoušíme, než je začneme nabízet. Chceme mít jistotu, že zákazníkům doporučíme kvalitu,“ říká Barbora Pavlů, která společně se sestrou Annou téměř rok provozuje v Široké ulici v centru Liberce koncept store BØ HOUSE a propaguje práci českých i slovenských designérů.


Podle jakého klíče vybíráte značky a autory, které u vás nabízíte?

Jde o náš kurátorský výběr z kolekcí a novinek, které jednotliví tvůrci představují. Snažíme se o kombinaci těch už známějších, které jsou často vidět v různých design obchodech především v Praze. Hodně ale usilujeme i o tvůrce, které trh ještě neobjevil. A pochopitelně o ty, u nichž si myslíme, že mohou zaujmout právě naše zákazníky. Stabilně prezentujeme pět značek, dalších zhruba dvacet pak průběžně měníme, doplňujeme. Víc jich bohužel zatím nezvládneme, ačkoliv bychom se do budoucna rádi ještě rozšířili. 

Rájem obchodů, které nabízejí primárně práci českých a slovenský design, je u nás nepochybně Praha. V menších městech se ale zatím objevují sporadicky. Je podle vás už v menších městech, jakým je i Liberec, dostatek zákazníků pro takhle specifické zboží, jaké propagujete?

Věříme, že ano. Jinak bychom to už dávno zabalili. První zákazníky jsme k nám přilákali na už známější a zavedené značky. Najednou za nimi nemuseli do Prahy, ale našli je u nás. Současně jsme ale sortiment doplnili autory, kteří zatím nebyli nebo stále nejsou tak populární, přitom mají rozhodně co nabídnout. Dokonce jsme několikrát objevili a začali nabízet i značky a tvůrce, na které v Praze nenarazíte, což zákazníci zpravidla velmi oceňují.

A co místní designéři, návrháři? Spolupracujete s někým přímo z Liberce?

Zatím málo, ale je to určitě jedna z cest, kterou se chceme vydat. Postupně hledáme a mapujeme, kdo by byl pro náš typ prodeje vhodný a zároveň měl zájem o spolupráci. Rádi bychom časem chtěli propagovat i práci studentů a začínajících designérů. Umím si představit například spolupráci s nábytkářskou školou v Kateřinách.

Jaký je vás typický zákazník? Kdo u vás nejčastěji nakupuje tento typ zboží? 

Popravdě, tu ryze typickou skupinu zákazníků ještě hledáme. Chodí k nám mix lidí. Muži, ženy, mladší i starší. Co nás během toho ročního provozu překvapilo, je, že zatímco na začátku jsme sázeli především na mladší lidi, typicky studenty, kteří zpravidla designové kousky vyhledávají, tak nyní k nám nejčastěji přicházejí ženy ve věku 35 až třeba 60 let. Občas u nás nakupují i cizinci. Z Německa, z Polska, ale i z asijských zemí. Osobně jsem to vůbec nečekala a vlastně jsme kvůli tomu postupně měnili sortiment i celou nabídku. 

Hodně jsou to lidé, které zajímá příběh konkrétní značky nebo výrobku. Nebo chtějí podpořit místního, tedy českého designéra. Ptají se, kdo za tou věcí stojí. Kde byla vyrobena. Jestli v Čechách nebo v zahraničí. Jaké materiály dotyčný výrobce používá. Řeší ekologii, ale i to, zda jde o lokální produkty. V takovém případě někteří zákazníci rádi utratí i více peněz, pokud mají jistotu, že tím podporují konkrétního autora. A to nás těší. Stejně tak se našimi zákazníky stávají lidé, kteří hledají něco zajímavého, originálního, exkluzivního.

Koncept, který jste si připravili na začátku, jste nicméně vzápětí museli přehodnotit?  

Původní myšlenka byla fungovat jako Design StreetWear. A ukázat lide, že tu existují progresivní značky i návrháři. Jenže ty věci u nás pak působily trochu jako v galerii. Lidé se přišli podívat, chtěli si je prohlédnout, případně vyzkoušet. Ale příliš je nekupovali. Takže jsme se vydali jinou cestou. Vlastně jsme celý koncept měnili už několikrát a nelze vyloučit, že ho budeme v budoucnu ještě ladit, upravovat. 

Takže místní lidé u vás preferují spíše, řekněme, konzervativnější věci? 

Ano. Když jsem na začátku vsadila na kontroverznější autory a značky, časem se ukázalo, že o ně není takový zájmem. Tudíž jsme vše přehodnotili a postupně zjišťujeme, že naše zákazníky baví spíš věci, které tolik nešokují. Zároveň mohu s jistotou říci, že mají rádi minimalismus. Často je u věcí, které máme, zajímají detaily. Zjistili jsme, že řada našich zákazníků pracuje v umění. Nebo obecně v oborech, kde lidé preferují hezké věci. Architekti, kosmetičky, vizážistky, kadeřnice. Takže například u fashion produktů je zajímají hlavně detaily. Hledají něco neotřelého, jiného. Něco, čím se odliší od konfekce. Mnohdy právě jen v tom detailu. 

Kromě módy nabízíte i vybavení do interiéru a doplňky do domácnosti. Je o ně zájem?

To je sortiment, u něhož nemáme tak pestrou nabídku, ale postupně usilujeme o to, abychom ji doplnili a rozšířili. Zejména sklo, protože cítíme, že to místní zákazníci ocení. Ostatně, Liberecký kraj je sklem proslulý. Kvalitní skleněný design se dobře prodává i v jiných koncept storech. 

Kolik designérů a návrhářů jste od začátku oslovili?

Opravdu hodně. Z těch zvučných většinu. Komunikace s některými z nich ale trvá dlouho. Někdy i v řádu měsíců. Jsme malá země, takže hodně z nich musí pečlivě plánovat dopředu, kolik kusů jejich aktuální kolekce bude obsahovat. A hlavně, kolik jich zvládnou vyrobit. Tudíž si i plánují, kolik kusů a do kterých shopů půjde. Důležitý je i osobní kontakt. Náš BØ HOUSE byl na začátku neznámý obchod. A bez jakýchkoliv doporučení. Takže důležité je mít i reference, získat si u tvůrců důvěru. Postupně se pak nabízejí i sami, ale chvilku to trvá. 

Jedna věc je získat první zákazníky, další pak udržet jejich zájem a oslovit ty, kteří běžně design nekupují. Jak toho chcete docílit?

Klíčové je pro nás udržet si stávající klientelu a tuhle komunitu postupně rozšiřovat. U lidí, kteří si nás už našli a oblíbili, víme, co poptávají. Takže se jim snažíme vyjít vstříc a nabízet designéry, jejichž práce je zajímá. Jak jsme už zmínila, chceme časem oslovovat i další nové tvůrce. Nejen ty, co nám takzvaně fungují. Chystáme se posílit i sekci interiérových doplňků a určitě plánujeme rozšířit pánskou módu, protože to je jedna z věcí, které nám chybí a cítíme, že si u nás najde své zákazníky. Chodí k nám i muži a často se ptají na konkrétní značky. Některé jsme už oslovili, ale získat je bývá občas složitější. Každopádně na tom pracujeme.

O co mají lidé kromě módy nejvíc zájem?

Hodně o knihy a menší věci, doplňky, které poslouží například jako vánoční dárek. Ty se prodávají dobře.

Takže přichází doba, kdy se i v menších městech nadšencům jako jste vy, vyplatí provozovat podobný typ menšího obchodu s velmi specifickým, často dražším zbožím. A zároveň kvalitním a originálním? 

Věřím, že ano. Myslím, že pokud někdy rozjet koncept store, tak současná doba je na to ideální. Pochopitelně, že teď mluvím jako spolumajitelka jednoho z takových obchodů, která má ráda originální a kvalitní věci, jež tvoří jednotlivci nebo malé značky, nikoliv obří firmy. A je otázkou, jak dlouho ten boom vydrží. Nepochybně se nyní vezeme na aktuální módní vlně. A bude záležet i na vývoji ekonomiky. Pokud se zpomalí, určitě se to projeví i v kupní síle, respektive v tom, za co budou lidé ochotni utrácet. Když jsme před rokem začínali, trochu jsem pochybovala, zda nás zákazníci v Liberci přijmou. Ale nakonec je to lepší, než jsme na začátku čekali. Vždycky to může být lepší. Na druhou stranu, náš koncept store jsme vytvořili jako vedlejší produkt. Takže jsme nebyli vyloženě závislí na obratu a zisku pouze z prodeje v BØ HOUSE.

Foto: Tomáš Tesař (7x)

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení
KOMENTÁŘE