Konstruktér s vášní. „Dřív jsem hledal rámy po sběrnách. Dnes už mi je lidé nosí sami,“ říká stavitel designových retrokol Michal Duda

Nejprve ho inspirovala komunita lidí, kteří v Praze už před lety začali fandit urban cyklistice a všemu, co s ní souvisí. Včetně módního trendu posledních let, kdy se místo nákupu nového kola rozhodnete sehnat a repasovat nějaké starší, které pak proměníte v natolik originální kus, až z toho přechází zrak. Později se pak turnovský konstruktér a designér Michal Duda (30) zamiloval do retro bicyklů natolik, že je začal sám stavět. Pro sebe i své zákazníky, kteří preferují osobitost a nesmýšlí konzumně.


Michal Duda. Foto: Urban Shots Bicycles

Kdy se u vás objevila touha zachraňovat a repasovat stará kola?

Už v dětství. Když mi děda ukázal, jak funguje nářadí, měl jsem nutkání neustále něco montovat a upravovat k obrazu svému. Přímo městská kola přišla na řadu až při studiu v Praze. Stala se pro mne nejlepším dopravním prostředkem a zároveň něčím, co mě dokáže odlišit od ostatních. Potkával jsem se tam se skvělou komunitou lidí, která se motala právě okolo kol, což bylo velmi inspirativní. Na kolech jezdili umělci, fotografové, sportovci, motorkáři, což je přesně moje krevní skupina. Lidé s otevřenou myslí. Takže touha stavět vlastní kola na sebe nenechala dlouho čekat.

Retrokola se v posledních letech stala hitem. Existuje spousta řemeslníků, designérů a hlavně vášnivých cyklistů, kteří se s příchodem módní vlny pustili po vzoru zahraničních kolegů do opravování a přestaveb starých kousků, které dříve končily zpravidla ve šrotu. Kdo je tady v Libereckém kraji, respektive u vás v Turnově, váš typický zákazník?

Většinou lidé v rozpětí 15 - 50 let, kteří nesmýšlí konzumně. V našich končinách jsou města hodně členitá, takže největší trh stále zaujímá Praha a Středočeský kraj. U nás je cyklistika spíše horská, což dává smysl, když žijeme obklopeni tak krásnými horami a lesy. Mého typického zákazníka ale poznáte i tady. Bude to člověk, který při jízdě městem vynikne a zaujme vás, i když vedle něj pojede nejnovější řetězové kolo za 150 tisíc (usměje se).

Jaký nejstarší bicykl jste zatím repasoval?

Byl z období 30. - 40. let. Krásná, ale zároveň složitá práce, protože na kolech byly jiné rozměry dílů, závitů i roztečí, než na těch současných. Sehnat některé díly byl opravdu problém. I proto se snažím upravovat spíš ty novější.

Kde získáváte kola, kterým pak dáváte „nový kabá“ a nabízíte zákazníkům?

Nejprve jsem chodil po sběrnách kovů a rámy získával tam. Poslední dobou mě zákazníci více kontaktují s prosbou o stavbu kola z vlastních zdrojů. Lidé třeba vyklízí sklepy a půdy po prarodičích a tam objeví spoustu pokladů. Je to ideální pro obě strany. Člověk, který si kolo přinese, má hrubou představu o tom, jak bude vypadat. Společně pak zvážíme různé možnosti, já navrhnu design a provedu samotnou stavbu kola.

Když k vám přivezu legendární kolo Favorit po tátovi, které je staré 40 let, přičemž zhruba posledních deset se válí na půdě, jak dlouho potrvá, než mi z něj uděláte nový, designový model?

Stavba trvá v ideálním případě kolem 14 dnů. Od návrhu po předání. Spolupracuji s lokálními živnostníky a dodavateli, na kterých jsem závislý co se týká hlavně lakování a doručení jednotlivých komponentů. S tím ruku v ruce souvisí i čas finální stavby. Jelikož ale preferuji české značky, nebývá problém se vejít do těch dvou týdnů.

A na kolik to zákazníka přijde?

Záleží na osazení kola a složitosti zpracování. Dříve jsem kola stavěl skoro „za dobré slovo“ a snažil se všem vyhovět. Bohužel se v tom odrazí nekvalita levných dílů. Kolo je pak náchylnější na rozbití, což není ta cesta, kterou chci jít. Kolo má sloužit zákazníkovi, ne naopak. Především ve městech, kde často přejíždí přes dlažební kostky, obrubníky, koleje, apod. Mám už vyzkoušené a prověřené konkrétní díly a osazení. Takže cena za „bezúdržbové“ kolo u mě začíná na částce kolem 7 000,- korun. To je takový zdravý základ. Pokud je ale zákazník „fajnšmejkr“ a chce mít kolo vyladěné k dokonalosti, cenový strop může být téměř nekonečný.

Cyklistika zažívá v Čechách ohromný boom. Horská kola, městské bicykly, elektrokola. Je to obří byznys. Jak dokážete přesvědčit zákazníky, aby se v době, kdy si mohou vybírat z desítek, možná stovek nových modelů kol, rozhodli pro repasovaný retro bicykl?

Zmínil jsem to v jedné z předchozích odpovědí. Moji zákazníci jsou lidé, kteří nesmýšlí konzumně. V dnešní době je trh s koly ohromný a stále roste. Zákazník má spoustu možností, jakým směrem se vydat. Nesnažím se nikoho přesvědčovat a vnucovat svá kola. Od toho jsou tu velké firmy, jejich marketing a reklama, která ovlivní hlavně konzumního zákazníka. Retrokola jsou především srdeční záležitost. A osobitost, kdy víte, že jste jediný člověk na světě, který má přesně tohle kolo na míru, a že na něm nikoho dalšího nepotkáte.

A co elektrokola. To je další konkurence, navíc s benefitem v podobě pohodlí. Lidé si ho pořídí a na výletech či nákupech po městě už nemusí ani šlápnout. Někteří moji přátelé, zarytí cyklisté, s nadsázkou říkají, že už to není ta pravá a správná cyklistika. Jak to vidíte vy?

Mají pravdu. Je to úplně jiná forma cyklistiky, ale nevidím na tom nic špatného. Dostane to více lidí do pedálů a uleví se i městům. Je přeci lepší, že lidé vyrazí na nákup nebo na projížďku na elektrokole, než aby kvůli přesunu do vedlejší ulice použili auto. Elektrokola jako konkurenci nevnímám. Stejně tak ale neplánuji, že bych je stavěl. Ale kdo ví. Uvidíme, jakým směrem se posunou motory a baterie. Nicméně já tohle odvětví zatím přenechám zapálenějším a zkušenějším stavitelům.

Milovníci retro bicyklů často říkají, že původní materiály, z nichž byla jejich kola před lety postavena, jsou kvalitnější, než dnes. Že jednoduše byly lepší a v porovnání s tím, co se na trhu objevuje nyní, odolnější. Je to pravda nebo jde o fámu?

U starých kol je krásné pozorovat, jakou technologií byla postavena. Navíc, kolo od kola se liší. V dnešní době jsou kola taková „jednotvárnější“. Pro své stavby využívám především staré rámy, ale komponenty používám nové. A to hlavně kvůli jejich kvalitě. Například zapletená kola mají v dnešní době více stěn a jsou téměř nezničitelná, což se o starých hliníkových říct nedá. Je to ale určitě o úhlu pohledu. Já se snažím stavět kola ke každodennímu použití. Takže je tu jistý rozdíl oproti kolům zrenovovaným na původních dobových dílech.

Vaše značka Urban Shots Bicycle vznikla zhruba před pěti lety. Kolik zákazníků vás za tu dobu oslovilo ?

Začal jsem v roce 2014 a od té doby odbavil přibližně 40 zákazníků, přičemž jeden z nich si nechal postavit hned 12 kol najednou. Většinou je to ale jeden člověk, jedno kolo. Jde o sezonní záležitost, která je stále hlavně mým koníčkem. Navíc takovým, který lidi baví. I po těch letech se na mě stále obracejí, za což jsem jim nesmírně vděčný. Věřím, že nějakou tu dobu ještě budu mít příležitost dělat lidi i města hezčí a spokojenější.

Foto: Urban Shots Bicycles (6x)

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení
KOMENTÁŘE