Kontroverzní ulice Nová Pastýřská v Liberci bude užší a bez cyklopruhu. Nově se počítá se semafory

Kontroverzní ulice Nová Pastýřská, která se má stát prvním dílkem vnitřního městského okruhu, a o níž se v Liberci emotivně hovoří už mnoho let, získává aktuálně jasné obrysy. Nebude například tak široká, jak se dosud uvažovalo. Proto z ní také zmizí plánované cyklopruhy. Co naopak přibude, jsou semafory.


Původní projekt, který nyní prochází zeštíhlením. Zdroj: město Liberec

Projektů na Novou Pastýřskou už bylo mnoho. Dvakrát se již uskutečnilo územní řízení, které následně propadlo, neboť ke stavbě silnice nikdy nedošlo. „Navázal jsem na projektovou dokumentaci předchozího náměstka, pana Kysely. Počítala s opravdu širokou ulicí, s oboustrannými chodníky i s cyklopruhy. Načež se nyní nově do věci vložil útvar architekta města a rada architektů, která měla s daným pojetím problém,“ uvádí náměstek libereckého primátora Jiří Šolc (Starostové).

Naplánovaný široký dopravní bulvár byl podle jeho slov přívětivý pro auta, nikoliv pro lidi. Což se, kromě dalších, nelíbilo obyvatelům Tržního náměstí, kde stojí plavecký bazén. Šolc říká, že město chtělo těmto lidem vyjít vstříc. „Rozhodli jsme se prostor na Tržním náměstí svěřit urbanistické soutěži. A u staré a Nové Pastýřské jsme dospěli k přesvědčení, že bude lepší postupovat formou jakési větší rekonstrukce, než stavět široký bulvár. Díky čemuž bude zachovaná ulice Voroněžská a pro policisty zůstane možnost parkování,“ dodává Šolc.

Vyrostou protihlukové stěny?

V praxi to znamená, že Nová Pastýřská bude užší, než počítala původní projektová dokumentace. Cenou za to bude absence cyklopruhů. Nadále se nicméně počítá s vybudováním parkoviště.

Ve hře byly, a stále jsou, protihlukové stěny, které vyžaduje legislativa, neboť provoz na Nové Pastýřské bude hustý. Předběžně se počítá s 15 tisíci aut za den. Pro srovnání: Husovou třídou jich denně projede 22 tisíc.

Staví-li se silnice, hygienici měří hluk ulice dva metry před nejbližší fasádou. Dojdou-li k závěru, že hluk bude natolik silný, že je třeba okolní domy chránit, investor a stavitel má za povinnost protihlukové stěny vybudovat. Což se nelíbí mnoha místním, ani magistrátu.

„Nyní je na šikovnosti zpracovatelů nového pojetí Tržního náměstí, zda se jim podaří s krajskou hygienickou stanicí dojednat výjimku. Osobně by se mi strašně líbilo, kdyby tam protihluková stěna být nemusela. Můžete ji udělat sebekrásnější, umělecky zpracovanou, prosklenou, ale pořád je to zeď. Osobně si také myslím, že bude v místě snížená rychlost,“ konstatuje Šolc.

Semafory ulehčí Šaldovu náměstí

Cílem podle něj je, aby byla Nová Pastýřská součástí tradičního městského prostoru a území i po jejím dokončení zůstalo vlídné pro lidi. V prostoru nyní běží rekonstrukce Jizerského potoka a na Tržním náměstí se překládají inženýrské sítě. Samotné budování Nové Pastýřské by pak mělo začít příští rok.  Hotová by měla být za další rok.

„Další novinkou je, že na křižovatce Sokolské s Pastýřskou budou semafory. Slibujeme si od nich dílčí uklidnění situace na Šaldově náměstí, konkrétně zkrácení fronty aut, jež dnes nahoru Sokolskou vede,“ dodává Šolc.

Primátorův náměstek Jiří Šolc. Foto: Jan Stránský

Což se ovšem týká jen ulice. Budoucí podoba celého Tržního náměstí bude předmětem soutěže o návrh. Na základě vítězného  bude zpracovaná projektová dokumentace, jež musí absolvovat připomínkování. „U Tržního náměstí proto zatím nejsem schopen odhadnout, kdy a k jaké změně tam dojde,“ přiznává náměstek.

Konečně zastávka MHD před nemocnicí?

Nová Pastýřská je podle Šolce v územním plánu více než třicet let. Nikdy však na její stavbu nebyly peníze. Jde o část vnitřního městského okruhu, který město potřebuje, chce-li ochránit před čím dál hustším automobilismem přetížené centrum. Vnitřní okruh má ulevit například Sokolovskému náměstí, okolí radnice nebo Šaldovu náměstí. „Lidé nám čím dál víc vyčítají, že například Sokolovské náměstí je spíš průjezdná ulice a parkoviště než skutečné náměstí. A mají pravdu,“ komentuje stav věcí náměstek.

Pokud se ale dnes chce dostat motorista ze spodního centra Liberce do horního, nemá jinou možnost, než využít výše uvedené dopravní uzly. Územní plán proto již roky počítá s vnitřním městským okruhem, do něhož má být zahrnutá Nová Žitavská od průtahu přes areál DTZ na Sokolskou, z té Novou Pastýřskou na Tržní náměstí, z Tržního náměstí Durychovou ulicí okolo Lázní a nahoru Vítěznou na Husovu.

„Takto bychom rádi ochránili centrum. První nutná stavba, řekněme nultá etapa, kterou je třeba udělat, je Nová Pastýřská. Je důležitá proto, abychom mohli na určitou dobu uzavřít Šaldovo náměstí, kde je potřeba vyměnit inženýrské sítě. Vedle toho je Nová Pastýřská zásadní rovněž pro stavbu nemocnice, respektive nového Centra urgentní medicíny,“ vysvětluje náměstek.

„Nová Pastýřská je klíčem k tomu, aby Husova třída v úseku kolem nemocnice mohla být jednosměrná, pravděpodobně ve směru nahoru. Čímž se nám uvolní prostor a měla by tam konečně - po dvaceti letech, kdy po ní lidé volají - vzniknout zastávka městské hromadné dopravy. Protože pro hůře pohyblivé pacienty je dnes nemocnice obtížně dostupná. Auta, která budou směřovat Husovou dolů do centra, pojedou právě Novou Pastýřskou,“ uzavírá Jiří Šolc.

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení