Kraj i přes problémy Arrivy zatím neuvažuje o ukončení smlouvy. Za pochybení vyměřil dopravci pokutu přes 800 000 tisíc

I přes počáteční problémy vlaků společnosti Arriva Liberecký kraj neuvažuje o tom, že by s dopravcem ukončil smlouvu. Není k tomu ani žádný důvod, to by musela nevyjet třetina vlaků, řekl dnes liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Za problémy s odbavovacím a informačním systémem vyměřil kraj dopravci pokutu 815 000 korun, o něž firmě zkrátí vyplácené zálohy. Sankce je jen za prosinec, a nebude tak zřejmě konečná, odbavovací systém se mění až teď.


Ilustrační foto: Arriva

„Podle posledních informací dnes probíhá zaškolení personálu a od čtvrtka už by měli být průvodčí vybaveni stejným odbavovacím systémem, jaký používají České dráhy,“ řekl Půta.

Původní systém dělal podle něj problémy hlavně cestujícím s krajskou kartou Opuscard, kteří si ve vlacích nemohli nakupovat zlevněné ani přestupní jízdenky. Cestující podle hejtmana mohou službu reklamovat.

„Pokud ale mám informace, tak to v takových případech průvodčí většinou vzdali a pasažér jel zadarmo,“ dodal.

Arriva v Libereckém kraji od poloviny prosince zajišťuje rychlíkové spoje z Tanvaldu na Prahu a z Nového Boru na Kolín, které objednává ministerstvo dopravy. Zajišťuje i regionální vlaky z Liberce přes Turnov a Starou Paku do Lomnice nad Popelkou a mezi Tanvaldem a Železným Brodem.

Konkurence je podle hejtmanova náměstka Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) přínosem. Dopravce nasadil nízkopodlažní vlaky, cena, kterou kraj platí, je výrazně nižší, než kolik požadovaly České dráhy. Původně chtěl totiž kraj jen o dva roky prodloužit původní smlouvu s národním dopravcem.

„Cena ale byla příliš vysoká,“ řekl Sviták.

Za problémy s odbavením dostala Arriva pokutu 495.000 korun, dalších 320.000 vyměřil kraj za nefunkční informační systém, který byl v němčině.

Problémy už ale dopravce vyřešil.

„V těchto hodinách probíhá implementace nového systému ve všech vlacích, interních systémech společnosti Arriva a také se postupně zaškoluje veškerý personál tak, aby v co nejkratším čase fungovalo bezproblémové odbavování cestujících,“ sdělil generální ředitel Daniel Adamka. Na všech vlacích jsou už podle něj také nápisy jen česky, stejně tak software informačních panelů ve vozech je v češtině.

Přesto Arrivu ještě za leden nějaká sankce čeká. „Proti všem dopravcům postupujeme stejně,“ řekl Půta.

Pokuta tak čeká podle něj za loňský rok také České dráhy. Ty v létě na Jizerskohorské železnici nasadily místo moderních nízkopodlažních vlaků Stadler vozy Regionova, které ale nedokázaly dodržet jízdní řád a vlaky tam nabíraly velká zpoždění. Kraj dokonce zvažoval, že nasadí autobusy.

Podle smlouvy by na Jizerskohorské železnici měly mít České dráhy 15 vozidel Stadler a dvě záložní soupravy. Třetina z nich ale tehdy na trať kvůli haváriím či poruchám nemohla.


Celkem
Sdílení
KOMENTÁŘE