Liberec kvůli výstavbě heliportu chystá směnu pozemků s krajem

Liberec kvůli výstavbě nového heliportu pro leteckou záchrannou službu na městském letišti připravuje s Libereckým krajem směnu pozemků. Současný heliport neumožňuje přistávání vrtulníků v noci. Jeho modernizaci chystá kraj ve spolupráci se záchrannou službou, pozemek ale patří městu. Liberec ho dá kraji výměnou za komplex zahrádek nedaleko domova seniorů na Františkově. Novinářům to dnes oznámil náměstek primátora Jiří Němeček (ANO).


Ilustrační foto: KNL

Liberec se chystá na kraj převést asi 3 700 metrů čtverečních v účetní hodnotě téměř 1,8 milionu korun. Na oplátku získá zhruba 1 000 metrů čtverečních v ceně asi o milion korun nižší.

„S ohledem na záměr, který tam je, prostě zachránit lidské životy, tak jsme nelenili, a ty peníze do toho vložili, přestože bychom mohli od kraje požadovat více. Vnímáme to jako vklad do služby našim občanům,“ řekl Němeček.

Základna, která v Liberci funguje od roku 1993, je v současné době jediným stanovištěm v zemi bez možnosti nočního provozu. Za tmy mohou vrtulníky přistát jen v areálu nemocnice, kde je přistávací plocha osvětlená. Nemohou tam ale zůstat a zatím se nemají, kam vrátit. Výstavba heliportu by měla stát 6,8 milionu korun, z toho pět milionů zaplatí kraj. Stavbu chce zahájit letos na podzim a dokončit do dubna příštího roku. Nově vzniklá přistávací plocha bude mít již vyhovující osvětlení a další technické parametry, které umožní vrtulníkům přistát i za zhoršené viditelnosti, či v noci. Heliport bude na ploše 16 krát 16 metrů a kolem něj bude devítimetrové bezpečnostní ochranné pásmo.

Letecká základna v Liberci vznikla před lety jako osmnáctá v tehdejším Československu. I proto je označení jejího vrtulníku Kryštof 18. Loni startoval k 550 případům. Létá nejen po Libereckém kraji, ale v případě potřeby i do středních Čech a Královéhradeckého kraje.

Výrazným posunem bylo pro leteckou záchrannou službu vybudování heliportu v areálu liberecké nemocnice před pěti lety. Zvýšily se tím šance pacientů na přežití. V minulosti musel vrtulník letět na letiště, kde pacienta přeložili do sanitky. Pak ho čekala cesta přes město, což představovalo dalších deset až 15 minut. Dnes mohou vrtulníky přistát přímo v areálu nemocnice. Vyhřívaná přistávací plocha ve výšce pátého patra umožňuje celoroční provoz. Lávkou je spojená s traumacentrem.


Celkem
Sdílení