Liberecký kraj získal za 15 let od vstupu do EU z fondů miliardy

Liberecký kraj získal za 15 let od vstupu do Evropské unie na dotacích miliardy korun. Peníze šly do modernizace a výstavby čistíren a úpraven vody, kanalizací a vodovodů, do modernizace železničních tratí i rekonstrukcí a výstavby silnic. Díky evropským penězům byly opraveny třeba zchátralé liberecké lázně, kde vznikla moderní galerie. Miliony z EU pomohly zlepšit péči o nemocné i postižené, ale přispěly také ke zkvalitnění technického vzdělávání.


Jen Liberecký kraj získal na své projekty už zhruba čtyři miliardy korun.
„Je to včetně letošního roku. Kdybych měl nějaké projekty vypíchnout, tak je to třeba rekonstrukce bývalého sirotčince na Hospic sv. Zdislavy, který už tři roky funguje. Více než miliarda korun šla do modernizace krajských silnic," řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Přes půl miliardy získal kraj na výstavbu osmi center odborného vzdělávání. „Málo jsme oproti jiným krajům čerpali dotace do zdravotnictví," přiznal hejtman. Přesto i nemocnice získaly stovky milionů na moderní přístroje a vybavení nebo na zateplení budov.

Díky evropským fondům se ale například sousední statutární města Liberec a Jablonec nad Nisou dočkala loni dokončení rychlého silničního spojení, které se plánovalo přes 30 let. Zhruba 7,5 kilometru dlouhá silnice stála bezmála dvě miliardy a z velké části ji zaplatila právě Evropská unie. Silnice odvedla dopravu mimo obydlená území s spojení výrazně zrychlila.

Unie ale přispěla například i na první čtyři kilometry přeložky silnice 13 z Liberce na Frýdlant, i když zatím končí u Mníšku. S podporou EU se začal v roce 2008 stavět i obchvat České Lípy a Nového Boru, hotov měl být v roce 2016. Stavbu ale v roce 2011 zastavil z úsporných důvodů tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné). Od té doby práce stojí.

Miliardy korun mířily v Libereckém kraji i do modernizace železničních tratí a nádražních budov. Jednou z nejnákladnějších akcí byla modernizace železničního uzlu v České Lípě, která přišla zhruba na miliardu a zahrnovala i výstavbu nové nádražní budovy. Půldruhé miliardy posloužilo například také na modernizaci železniční trati z Liberce na Tanvald a dál směrem do Polska, modernizaci za stamiliony prodělaly i další tratě v kraji.

Díky dotacím z EU se v roce 2015 podařilo obnovit železniční spojení do Polska přes Harrachov, kde provoz skončil po druhé světové válce. EU přispěla i na moderní nízkopodlažní vlaky Stadler na regionálních tratích.

Stamiliony získala v evropských fondů Technická univerzita Liberec, která díky tomu postavila mimo jiné výzkumné a vývojové centrum pro nanomateriály a pokročilé technologie. Unikátní inovační centrum zaměřené na membránové technologie, které se využívají například při čištění vody, vybudovala za přispění EU společnost MemBrain ve Stráži pod Ralskem. Na nové výzkumné a vývojové centrum v průmyslové zóně Sever v Liberci přispěla unie liberecké společnosti VÚTS (dříve Výzkumný ústav textilních strojů).

Ne všechny projekty podpořené z EU byly ale úspěšné, problematické jsou některé z oblasti cestovního ruchu. Krachem skončila společnost Dům pohody, která vybudovala termální lázně v Chrastavě. Dnes už má areál nového vlastníka a je v provozu, 12 lidí včetně bývalých vysokých krajských politiků čelí ale obžalobě z dotačního podvodu.

V konkurzu skončil i Všesportovní areál Obří Sud Javorník, který získal bezmála sto milionů z EU na vybudování rekreačního střediska u Liberce. Zkrachoval také záměr Lázeňského resortu Údolí Bratrouchov v Krkonoších. V konkurzu skončilo Družstvo PLP Invest, které s dotacemi z EU zrekonstruovalo Libereckou výšinu.


Celkem
Sdílení