Liberečtí studenti postavili formuli. Jmenuje se Anna a první závod ji čeká v Itálii

Anna. Jméno pro formuli, kterou nyní dostavěli studenti liberecké technické univerzity. První závod ji čeká už koncem července v Itálii. A pokud vše půjde dobře, objeví se na Expo 2020 v Dubaji.


Foto: TUL

Jde už o třetí monopost vystavěný v Liberci. Pravidla mezinárodní soutěže univerzitních závodních týmů Formula Student si žádají každý rok změnu závodního vozu. Pro studentské týmy je to příležitost, jak svůj monopost stále zlepšovat.

Budoucí strojaři dávali Annu dohromady rok. „Vylepšená je už například konstrukce rámu, který je z CrMo oceli. Rám je tužší, přitom však o něco lehčí než u předchozí formule Elišky. Práce máme rozdělené jako ve výrobě, máme konstruktéry, designéry, elektrikáře i lidi, kteří dělají marketing. Na začátku se na projektu se podílelo třicet lidí, aktuálně jich zůstává necelá dvacítka," vysvětlil šéf týmu Filip Veselka.

Vývoj formule přijde zhruba na dva miliony korun. S financováním pomáhá škola.

Lepší aerodynamika

„Formule je rok od roku lepší a musím ocenit, že studenti zdokonalují nejen konstrukci a vývoj, ale také mnohem lépe komunikují mezi sebou i s partnery z řad firem. Stále se učí a je co zlepšovat, ale vidím tu velké pokroky. Jako fakulta je budeme na jejich cestě i nadále podporovat,“ řekl Petr Lenfeld, děkan domácí „stáje“ – Fakulty strojní Technické univerzity v Liberci. „Pokud zůstane vláda věrná svému avizovanému záměru, je tu velká šance, že se studenti s fakultní formulí dostanou na Expo 2020 v Dubaji.“

Závodní vůz studenti navrhli, zkonstruovali a také celý sami smontovali Nejde o stavebnici. „Všechno si vyvíjíme a konstruujeme sami a letos jsme se skutečně snažili všechno vyrábět tady u nás na univerzitě," upřesnil Veselka.

Zatím není jasné, jak velkou rychlostí automobil vážící 220 kilogramů pojede. Ukáže to testování na hradeckém polygonu. Předběné odhady hovoří o 150 kilometrech v hodině.

Studenti usilují o co největší zařazení uhlíkových kompozitů. Skládá se z nich celá karoserie skládá. Používají také 3D tisk.

Pedály brzdy a spojky jsou vytištěny také na 3D tiskárně, a to z plastu s přídavkem karbonového kontinuálního vlákna. Kromě rámu a pedálové soustavy prošla optimalizací například také aerodynamika vozu. Vůz má také nově elektro-pneumatické řazení, které je přesnější a rychlejší.

Formula Student

Závody studentských formulí mají ve Spojených státech tradici od 80. let, v Evropě studenti závodí se svými vozy od roku 1998. Zvlášť soutěží také formule s elektromotorem. Po celém světě pracuje na své formuli asi 500 univerzitních týmů.

Na závodech odborná porota posuzuje návrh a provedení vozu, přičemž se klade velký důraz na bezpečnost, následují testy jízdních vlastností, jejichž vrcholem je okruhový vytrvalostní závod na 22 kilometrů.

Z českých týmů dosahují v celosvětovém měřítku největších úspěchů studenti z ČVUT s vozem CTU CarTech, na kterém pracují asi jedenáctým rokem, mnohaleté zkušenosti mají také například studenti z České zemědělské univerzity v Praze.

Na Fakultě strojní TUL vznikl konstruktérský tým v roce 2015 a nyní představil třetí závodní monopost.

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení