Měření ukázalo, že nejhorší kvalita ovzduší v Liberci je v centru, na vině je hustá doprava

Nejhorší kvalita ovzduší v Liberci je v centru kolem Šaldova náměstí, důvodem je hustá doprava. Ve srovnání s rokem 2005 se ale ovzduší v krajském městě zásadně nezměnilo, v některých parametrech byly výsledky lepší. Ukázalo to měření, které před rokem provedl Státní zdravotní ústav. „Liberecký kraj ani město Liberec nepatří k místům, která jsou v České republice nejvíce znečištěná,“ řekl ředitel Krajské hygienické stanice Libereckého kraje Vladimír Valenta.


Čtyřiadvacetihodinové měření provedla loni v říjnu auta vybavená moderními měřicími přístroji na šesti místech a do zpracování zahrnuli odborníci i data ze stanice ve čtvrti Rochlice, kterou provozuje Český hydrometeorologický ústav. Mimo Šaldova náměstí se měřilo ovzduší také na křižovatce Letné a Balbínovy ulice, v ulici České Mládeže a Dolním Hanychově, v Lesní ulici, na Kunratické a kolem Jeřmanické ulice ve Vesci.

Přístroje zjišťovaly koncentrace oxidů síry, dusíku a uhlíku, polétavého prachu, polyaromatických uhlovodíků, ale také například koncentrace vybraných těžkých kovů v ovzduší a kolísání znečištění během dne. „Liberec je velmi zajímavé město, má velmi složitou strukturu a poměrně výrazné výškové rozdíly. Pohyb vzdušných vrstev je tu kvůli uzavření v údolí komplikovanější a jednotlivé vrstvy se od sebe výškově liší," řekl vedoucí národní referenční laboratoře pro venkovní ovzduší Bohumil Kotlík.

Střídání směn zhoršuje ovzduší

Ovzduší ve městě negativně ovlivňuje doprava, průmyslová zóna i lokální topeniště. Přístroje jasně odhalily rostoucí znečištění při střídání směn v liberecké průmyslové zóně Jih spojené s výrazným nárůstem dopravy v jejím okolí, zejména v ulici České Mládeže. „Mě asi ze všeho nejvíc překvapilo, že ta průmyslová zóna může mít za specifických povětrnostních podmínek vliv i na Vesec, až tam se to znečištění dostává. Naměřili jsme zvýšené hodnoty oxidů dusíku a dostává se tam oxid uhelnatý," řekl Kotlík. Před městem je podle něj spousta práce, pokud chce zlepšit ovzduší.

Liberec se dlouhodobě snaží podporovat opatření, která vedou ke snížení negativních vlivů na kvalitu ovzduší. „V energetické koncepci města důsledně podporujeme systém centrálního zásobování teplem, snažíme se omezit lokální topeniště," řekl náměstek primátora Jiří Šolc (Starostové pro Liberecký kraj). Pokud jde o dopravu, nemá podle něj město páky, jak rostoucímu počtu automobilů bránit. „Aut je sice víc, ale mají i lepší parametry," poznamenal. V plánu je podle Šolce vnitřní městský okruh, který by měl zlepšit situaci v centru. Oblasti kolem průmyslové zóny by měla pomoci plánovaná nová silnice, která ji napojí na silnici 35.


Celkem
Sdílení