„Naše budoucnost je digitální a ekologická, tradiční recepce v dnešní podobě je přežitek,“ říká liberecký hoteliér Pytloun

Hoteliér Lukáš Pytloun otevřel v Liberci nový hotel, který vlastně není tak úplně hotelem. V inovacích a neotřelých řešeních je Pytloun ve svém oboru v Česku na špici. Už dnes proto předpovídá, kam se bude hotelnictví ubírat. „Půjdeme cestou digitalizace a automatizace procesů, kde lidé nejsou potřeba, kde kromě toho, že mu vydají kartičku, nepřinášejí zákazníkovi žádnou přidanou hodnotu,“ popisuje například chystaný zánik klasických recepcí, jak je známe z většiny hotelů.


Lukáš Pytloun. Foto: Jan Stránský

Jaké má nový liberecký Flat Hotel pořadové číslo ve vašem portfoliu?

Je to jedenáctka.

Už název napovídá, že se od ostatních vašich hotelů liší.

Ano. Je to apartmánový hotel se šestnácti byty. Nemá a nikdy nebude mít recepci. Nepodávají se tam snídaně. Jde o úplně jednoduchý produkt. Zajímavý je tím, že je plně automatizovaný. Člověk přijede, dostane kartu od pokoje v samoobslužném kiosku, kde také i zaplatí. Rezervaci je možné si udělat přes mobilní aplikaci nebo prostě přes internet, například přes www.pytloun-hotels.cz. Vše si člověk spravuje ve svém mobilu. Návštěvník tam může bydlet den nebo rok, je to úplně jedno. Cena se s délkou pobytu snižuje. Je to dům, který si žije vlastním životem. Jeho výhodou je, že se zákazník nemusí střetnout s personálem.

Myslíte, že se lidé nechtějí setkávat s hotelovým personálem?

U tohoto typu aparmánového hotelu to není potřeba. Jde o hotel pro lidi, kteří si chtějí pronajmout byt, ale nechtějí podepisovat smlouvu, nechtějí platit žádnou kauci, provizi realitce, přispívat do fondu oprav. Stačí nám garance kreditní kartou. Je to maximálně zjednodušené pronajímání bytů.

Už tam máte klienta, o němž víte, že bude apartmán obývat dlouhodobě?

Máme nájemkyni, o níž víme, že tam bude roky.

Na kolik vyjde měsíční nájem?

U takto dlouhodobého kontraktu je to okolo šestnácti tisíc.

Chtěl jsem přivýdělek ke studiu

Vraťme se od žhavé aktuality k začátkům vašeho hoteliérství. V oboru jste začal podnikat už ve svých 23 letech. Předpokládám, že to nebylo intuitivní rozhodnutí, ale dlouhodoběji promýšlená věc.

Naopak, nebylo to vůbec promyšlené. Říkal jsem si tehdy, že by bylo fajn dělat něco, co mi sebere málo času a vydělá mi to k vysokoškolskému studiu dvacet tisíc měsíčně. Napadlo mě, že bych mohl pořídit byt a ubytovat v něm po pětasedmdesáti korunách dělníky. Koupil jsem bytový dům i s nájemníky, kde byly dvě volné bytové jednotky, z vlastních prostředků jsem měl peníze na opravu pouze jedné z nich, kde jsem ubytovával dělníky po sedmdesáti pěti korunách na noc. Postupně se uvolňovaly další bytové jednotky, tak jsem přestavěl celý bytový dům na ubytovnu. Dnes je to Pytloun Penzion Zelený Háj. Postupně jsem rekonstruoval garsonky, což trvalo asi tři roky. Rozjezd byl tedy velmi pozvolný. Zjistil jsem ale, že dvacet tisíc korun ke studiu si vydělám a nemusel jsem tam osobně být každý den. Posléze přišla myšlenka vybudovat skutečný hotel. Vznikl náš první hotel v Hodkovické ulici, který jsme otevírali v roce 2007. Měl velký úspěch. Udělal jsem si byznys plán a zjistil, že mohu jít až o třicet procent pod standardní ceny na trhu. Celý hotel jsem vybavil z IKEA, vše úplně jednoduché. Lidem se to líbilo. Vytíženost byla téměř okamžitě přes devadesát procent, což předčilo moje očekávání. O dva roky později jsem pak otevřel čtyřhvězdičkový hotel.

To hovoříme o roku 2009, kdy jste navíc získal titul Živnostník roku a stal jste se historicky nejmladším vítězem soutěže. Bylo vám teprve 29 let. Nepojal jste podezření, že jste byznysový bůh, a nezačal se chovat, řekněme, namyšleně?

Myslím, že namyšlený určitě nejsem, jsem spíš lidový člověk. V onom roce 2009 jsem si ale uvědomil, že jsme pro zákazníky zajímaví a že je tedy naše vize zřejmě správná. A začali jsme růst, věci nabraly spád. Každý rok otevíráme nový hotel. Děláme je malinko jinak než ostatní. Vymyslím si úzkou cílovou skupinu, pro kterou bych chtěl vybudovat hotel, a pak se řídím pouze zájmy této nevelké cílovky. Nechci se zavděčit všem, ale chci se stoprocentně zavděčit vybrané cílové skupině.

Máte už vymyšlenou další cílovku?

Mám. Nemohu se zatím pouštět do úplných detailů. Co snad mohu říci, že půjde o hotel v Praze. Jde o projekt, kde se budou návštěvníci cítit jako v hotelu, ale vlastně to hotel vůbec nebude. Půjde o jakousi designovou kombinaci například právě Flat Hotelu s naším Imperialem. K dispozici budou vysoce luxusní služby. Půjde o privátní pětihvězdičkový hotel v centru Prahy pro bonitní klientelu.

Klasičtí recepční z hotelů zmizí

Když jsem pracoval v Seznamu, často jsem jezdil do regionů a spal po hotelech. Některé byly příšerné, jiné skvělé. Zajímal by mě proto váš odborný názor: přijedu-li do hotelu, moje první setkání je s recepčním. Jaký dojem bych si z tohoto úvodního střetu s hotelem měl odnést?

Myslím, že fakt, že se v hotelu potkáte s recepčním je už přežitek. Dnes, máte-li chytrý telefon, recepčního vůbec nepotřebujete. Sám si uděláte check-in i check-out. Všechny hotely už dnes máme vybavené zámky s bluetooth technologií, takže zákazník může do hotelu vstoupit, aniž by se zastavoval na recepci. Přes aplikaci si sám otevře pokoj a sám si také zaplatí. Recepční není potřeba. Jsem přesvědčený, že do pěti deseti let hotely recepční mít nebudou. Konkrétně u nás se práce recepčního promění. Recepční bude propojený s barem, jako je to například zde v Imperialu. Nabídne hostovi welcome drink, udělá mu kafe nebo něco dobrého k jídlu. Klientovi vysvětlí vše o hotelu, co a jak má ovládat, protože například zde v Imperialu máme elektrické závěsy. Pomůže hostovi v co nejrychlejší orientaci, aby se člověk cítil v hotelu jako doma. Dnes u nás check-in trvá v průměru tři a půl minuty, check-out je zhruba o minutu a půl kratší. Pokud tímto recepční stráví tolik času a denně ubytovává až devadesát lidí, nemá už pak čas na další činnosti, o nichž jsem mluvil. Přitom veškerou dnešní práci recepčního může udělat aplikace v telefonu. Recepční ovšem samozřejmě případně pomůže s ubytováním zákazníkům, kteří digitálními technologiemi úplně nevládnou.

Což mě hned napadlo. Totiž jestli například starší lidé nebudou mít s technologickými vymoženostmi problém.

Testovali jsme to dva roky. Vývoj byl postupný, protože v Česku to takto děláme jediní. Testoval jsem dokonce potřebné aplikace na svých rodičích, na tchyni, na našem starším personálu. Ukázalo se, že je to tak jednoduché a intuitivní, že s tím lidé problémy nemají. Ubytovat se u nás je ještě jednodušší, než si nakoupit v jakémkoliv e-shopu.

Hotely budou ekologičtější

Když se vrátíme k mým hotelovým zkušenostem, po recepčním bylo moje druhé setkání s personálem, a s daným hotelem obecně, u snídaně. Jak má podle vás vypadat ideální hotelová snídaně?

Každý člověk má jiné chutě, takže je potřeba mít velký výběr. Máme sedm druhů uzenin a čtyři druhy sýrů. Každé ráno kvalitní čerstvý chléb. Nezbytností jsou regionální suroviny. Důležité je mít něco domácího, my třeba nabízíme vlastní koláč. Nabízíme i sekt, na všech snídaních máme tlačenku s cibulí nebo škvarkovou pomazánku. České pochutiny, které si jinde asi nedáte. Snídaně by měla být až trochu opulentní, abychom zákazníka překvapili. Snídaně je poslední kontakt s hotelem a hraje významnou roli v tom, jestli si pak host řekne: ano, tady se mi líbilo.

Už jste to načal, kam se bude ubírat hotelnictví a jak moc váš obor ovlivní digitální technologie?

Musím říct, že Česká republika a obecně Evropa je trochu pozadu v porovnání s USA, ale především s Asií. I u nás však půjdeme cestou digitalizace a automatizace procesů, kde lidé nejsou potřeba, kde kromě toho, že mu vydají kartičku, nepřinášejí zákazníkovi žádnou přidanou hodnotu. V Japonsku už nově budované hotely klasickou recepci, tak jak ji známe u nás, nemají.

Doznají viditelných změn i samotné pokoje?

Určitě budou čím dál ekologičtější. Hovořím například o rekuperaci odpadové vody, kterou u nás používáme již několik let. Přijde mi škoda plýtvat, když přitom můžeme z odpadní vody vzít zbytkové teplo a použít jej k ohřevu nově příchozí studené vody. Máme vlastní hotelovou kosmetiku, letos startujeme novou řadu, která bude kompletně ekologická a v biokvalitě. Flakony budou z recyklovatelného plastu. Ekologizace hotelů je jasný trend. Je to vidět například také u lůžkovin. Dříve se měnily standardně každý den. Nyní už převlékáme postele každý třetí den, pokud si to zákazník nepřeje jinak. Také ručníky měníme každý třetí den. Máme sprchové hlavice s přimíchaným vzduchem, čímž klesá spotřeba vody. A je nutné říci, že zákazníci ekologický přístup velmi oceňují.

Chystáte další hotel v Praze, uvažujete také o zahraničí?

Zahraniční projekt máme v Gruzii (na březích Černého moře vyroste ojedinělý komplex multifunkčních staveb společnosti Green Resort, na projektu se podílí právě i Pytloun Hotels – pozn. red.). Pořád v myšlenkách koketuji s myšlenkou hotelu v Londýně. Za pár týdnů tam pojedu, uvidíme, zda to dopadne. V Londýně by mělo jít o velmi zajímavý butikový hotel s jedinečným designem pro úzkou skupinu zákazníků, kteří ocení nadstandardní služby. Bude to na trhu úplná novinka, proto zatím nemohu být konkrétnější.

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení
KOMENTÁŘE