Parkování na sídlištích rozláme politickou a společenskou tektonickou desku města

Když jsem se nedávno ptal lidí na libereckém sídlišti Ruprechtická, jak moc je trápí problém s parkováním, byl mi zpravidla odpovědí mnohaminutový lament. Radnice nyní odstoupila od projektu zpoplatnění parkování u paneláků. Z politického hlediska je to asi prozíravý krok. Neřeší však nic. Na radní stejně čekají rozhodnutí, jež budou extrémně drahá, pro mnoho lidí nepřijatelná a opozici poskytnou devítimilimetrovou munici. Parkování, speciálně na sídlištích, rozláme společenskou a politickou tektonickou desku Liberce. Nejen pro novináře, ale i pro politiky je vždy dobré nespoléhat na průzkumy a bůhvízjakého prstu vycucaná data, nýbrž jít ven. Mezi takzvaný lid. A ten je, střídmě řečeno, v tenzi. Pokud bydlíte ve čtvrti, která má 1850 bytů, ale jen necelou tisícovku parkovacích míst, je jen otázkou času, kdy vás při hledání místa pro váš vůz dostihne srdeční příhoda.


Jistě, ozvou se sociální inženýři, kteří občanstvu poskytnou knížecí rady, že mít auto je hřích. A že mají svoje tříleté děti nechat chodit do školky pěšky. Jako to bylo dřív. Jenže v historické etapě zvané „dřív“ byl provoz asi tak desetinový a pohyb po Liberci nesrovnatelně bezpečnější.

Na trávníky si dnes, v éře klimatické změny, nikdo pro další parkovací místa netroufne sáhnout. Naprosto správně. Placené parkovací domy umístěné stovky metrů od paneláků, ze zkušeností nefungují. Ve sdílených autech si vozí svá vousiska pár hipsterů.

Auta pod zem. Bude to bolet

Takže co?

Liberci pravděpodobně nezbyde, než začít na sídlištích budovat podzemní parkoviště se zelenými střechami. Po vzoru regionálních metropolí v Portugalsku, v Itálii, v Německu nebo v Rakousku, jak jsem je měl možnost poznat. Což je drahé. Velmi drahé. Strašlivě drahé. Finanční zapojení samotných obyvatel sídlišť bude bezesporu nezbytné, a to značné. Bude to bolet.

O vizi Liberce plného samořiditelných elektrických automobilů čtěte zde

Abychom navíc libereckou sídlištní parkovací krizi zasadili do ekonomických souvislostí, připomeňme si, co mi ke kondici města před časem řekl primátorův náměstek pro ekonomiku Zbyněk Karban: dlouhodobý dluh města čítá v tuto chvíli jednu miliardu a 650 milionů; na každého obyvatele Liberce aktuálně připadá dluh 18 419 korun; když půjde vše dobře, bude původně dvoumiliardový dluh, o němž zde hovoříme, splacen nejdříve za patnáct let (město má samozřejmě ještě řadu dalších drobnějších pohledávek).

A do toho skučí z tobogánu plaveckého bazénu meluzína, jež si nárokuje necelou půlmiliardu na opravu.

Zdá se, že si zastupitelé budou muset vybrat. Buď provizorní zalátání bazénu na příští desítky let za pár milionů, anebo zkvalitnění života lidí na sídlištích.

Tak či onak, u jisté části Liberečanů prohrají.

Patrně i v příštích volbách.

Projekt zpoplatnění parkování na sídlištích, od něhož Liberec odstoupil

Liberec ustoupil od záměru zpoplatnit od příštího roku parkoviště na sídlištích. Hlavním důvodem je, že míst k odstavení aut je výrazně méně než bytů a na všechny by se tak nedostalo.

„To znamená realizovat tuto ideu, aniž bychom zároveň byli spravedliví vůči občanům, nepůjde. Alespoň momentálně," uvedl primátor Jaroslav Zámečník (SLK). Podle něj se proto chtějí nejprve zaměřit na hledání a budování dalších parkovacích míst na sídlištích. „Abychom aspoň dosáhli nějakého vyrovnaného počtu, co byt, to jedno parkovací místo," dodal.

Například v části Ruprechtic vymezených ulicemi Vrchlického, Hlávkova a Na Pískovně je 1850 bytů. Míst k parkování je ale jen 986, z toho 740 venkovních. Podle zjištění radnice zhruba 250 až 350 aut stojí v noci na místech, kde by neměla.

Primátor uvedl, že pro tuto lokalitu připravují projekt, díky němuž by se měl počet parkovacích míst výrazně navýšit už v příštím roce. Odhadem na to bude potřeba 20 milionů korun. V plánu města je rozšíření parkoviště za bytovým domem „Hokejka” u Hlávkovy ulice ze současných 100 míst na 200. Dalším je zjednosměrnění některých ulic. Tím by podle primátora mohli získat 450 míst a dalších 190 změnou způsobu parkování z podélného na šikmé v některých ulicích.

Podle primátora ale nadále platí, že město už nebude obyvatelům sídlišť vydávat placené karty na vyhrazená stání. Dříve si bylo možné za 10 000 korun koupit přesně vymezené parkovací místo jen pro sebe. Město nechá vypršet platnost stávajících povolení, jež jsou na dva roky, a nová už vydávat nebude.

Liberecká radnice původně zamýšlela, že zpoplatněním parkování na sídlištích omezí stání málo využívaných aut. Mají je například rodiny s více vozy. „Jsou tam častokrát zaparkovaná auta lidí, kteří s tím autem nevyjedou celý měsíc," řekl již dříve náměstek primátora Jiří Šolc (SLK). To je podle něj jedním z důvodů, proč je míst k parkování na sídlištích málo. Některá parkoviště jsou podle náměstka ze 60 až 70 procent plná i přes den, což dříve nebylo obvyklé. Radnice proto zvažovala, že za první auto by majitel bytu zaplatil ročně 500 korun, za druhé 6000 Kč a každé další 8000 korun.

 

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení
KOMENTÁŘE