Po zavedení slev jezdí na Liberecku víc lidí autobusem a vlakem

V Libereckém kraji přibylo poté, co od září vláda zavedla slevu jízdného studenty a seniory, cestujících ve veřejné dopravě. V rámci krajské integrované dopravy IDOL činil meziroční nárůst za září a říjen zhruba 11 procent. Zároveň se asi o 13 procent snížily tržby dopravců, což jim ale má stát nahradit.


Cestující v kraji začali po zavedení slev více využívat autobusy.  Foto: Tomáš Tesař

Uvedl to Jiří Hruboň, ředitel firmy Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v kraji. V průměru podle něj ročně využije IDOL v kraji 23 milionů cestujících a tržby dopravců se pohybují kolem 400 milionů korun.

O poskytnutí slevy ve výši 75 procent na jízdné ve veřejné dopravě pro cestující starší 65 let, děti a studenty do 26 let rozhodla již v březnu tehdejší vláda ANO v demisi. Původně měly slevy začít platit už 10. června, nakonec se ale start posunul až na začátek školního roku. Stát tato sleva podle odhadů bude stát od příštího roku 5,83 miliardy korun ročně. V Libereckém kraji se ke slevám připojila i městská doprava ve všech velkých městech. Mimo Liberce tak mohou studenti a senioři jezdit levněji i v Jablonci nad Nisou, České Lípě a Turnově.

Zlevnila i cesta mezi Jabloncem a Libercem

Levnější je i cesta vlakem mezi Libercem a Jabloncem n.N.  Foto: Tomáš Tesař

Liberecký kraj dává letos na veřejnou dopravu téměř 740 milionů korun. „Z toho 316 milionů na autobusovou dopravu a 382,5 milionu drážním dopravcům," řekla Monika Šulcová z krajského odboru dopravy. Zavedení 75-ti procentních slev od září využil kraj ke zjednodušení tarifu v integrované dopravě a odstranění některých anomálií. Díky tomu například zlevnila o korunu cesta mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou - z 26 na 25 korun. Ještě výhodnější je, pokud cestující zaplatí krajskou kartou Opuscard. Cesta ho pak bude stát jen dvacetikorunu.

Krajskou kartu využívá v dopravě zhruba 80 000 cestujících. Mohou ji využít pro zvýhodněné předplatné, ale také jako elektronickou peněženku. V takovém případě je cestování zhruba o pětinu levnější než platba v hotovosti a integrovaná jízdenka umožňuje navíc přestupovat z vlaků do autobusů i MHD. „Přesto stále velká část cestujících platí hotově, osciluje to mezi 32 a 43 procenty cestujících. Se slevami přibylo právě i cestujících, kteří platí v hotovosti, což zpomaluje a komplikuje odbavení na zastávkách," dodal Hruboň.


Celkem
Sdílení