Politická glosa: Zvláštní hry kolem dopravního podniku

To, že Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) nebyl bezproblémovou společností, ale naopak podnikem přímo ovládaným konkurenční firmou BusLine, je obecně známo. Dokonce se této firmě podařilo díky spřízněným politikům dosadit svého člověka, Luboše Wejnara, přímo do jejího čela.


Luboš Wejnar. Foto: archiv LZ

Po policejním zásahu bylo obviněno 9 lidí, do čela se dostal krizový management a  zdálo by se, že všichni chtějí táhnout za jeden provaz a řešit problémy, které v minulosti vznikly. Včetně minimalizace finančních dopadů nevýhodných smluv.

Proto je záhadou vývoj v  další podivné kauze, kterou má BusLine na svědomí. Hrozí zde vrácení dotace a penále za nákup autobusů, a to v celkové výši téměř 20 mil. Kč. I nyní velká část politiků poslušně přijala role, které jim BusLine už v minulosti nalinkoval. O co se jedná? Autobusy, nakoupené z  dotace, měl DPMLJ provozovat na Jablonecku společně s partnerem, firmou BusLine. Jenže kvůli ostatním sporům provedlo vedení BusLinu plánovaný krok, který měl DPMLJ poškodit – vypověděl smlouvu. Cíl byl jednoznačný: způsobit neplnění podmínek smlouvy, a tím pádem nechat na DPMLJ dopadnout postih  – vrácení již zmíněných 20 mil. Kč.

DPMLJ nabídl několik variant řešení, ovšem úředníci z  Regionální rady je odmítají. OK, u nich by to člověk možná pochopil  – zamítnutí je nejjednodušší způsob vypořádání se se situací. Překvapující je především to, že návrhy řešení odmítají i politici za Liberecký kraj, kteří by měli mít snahu hledat co nejlepší řešení pro DPMLJ. A to i přes to, že jeden z nich sám upozornil na to, že přesně takto to BusLine naplánoval již před mnoha lety, pokud by se vedení DPMLJ nebo města stalo „neposlušným“. Přesto hlasoval přesně tak, jak bylo v  odposleších plánováno.

Byla jsem velmi překvapená, když na jednání v  září všichni zástupci SLK, ANO, ODS i ČSSD byli ochotni zamítnout navržená řešení a  nechat dopadnout sankci na DPMLJ v plné výši. Jen díky tomu, že 3 lidé, pan Tita, paní Sejkorová a já jsme se zdrželi, chyběl rozhodující hlas, a tak jsme dostali 3 měsíce na hledání řešení.

Žádala jsem o součinnost vedení města, ale prý nikdo nemá kapacitu, aby to řešil – jako by případné penále ani nemělo dopadnout a rozpočet města (kdo jiný by ho platil, když DPMLJ není ziskový?). Byla jsem tedy „přeposlána“ na ředitele dopravního podniku, se kterým jsme přišli s kompromisní variantou – a to vrácení jen části dotace za dobu, kdy DPMLJ bylo znemožněno smlouvu plnit.

Zdá se ovšem, že není vůle ani k tomu, dát tento návrh na jednání hlasovat. Takže je velmi pravděpodobné, že hlasování napodruhé už dopadne dle historických not BusLinu. Když se nepodaří přimět nikoho z  nás třech, kteří jsme se zdrželi, k  poslušnosti a  změně názoru, zajistí se, aby přišel ještě někdo z  krajské koalice SLK, ANO, ČSSD a ODS a prostě ten pátý, a potřebný hlas dodá. Jejich hlasování bude ukázkou, zda s nespravedlivým penále, úmyslně a  zlomyslně plánovaným firmou BusLine, souhlasí.

Zuzana Kocumová, Liberec otevřený lidem


Celkem
Sdílení
KOMENTÁŘE