Kontroverzní tramvaj Liberec - Jablonec. Potřebujeme ji vůbec?

Spory mezi Jabloncem a liberecko - jabloneckým dopravním podnikem o tramvaj, která města spojuje, nastoluje klíčovou otázku: potřebujeme skutečně linku č. 11?

Sakra, že potřebujeme. Pokud by se města nedohodla a tramvaj zanikla, tisíce jejích každodenních cestujících by rozhodně nepřestoupily do vlaků, nýbrž do autobusů, a ještě pravděpodobněji do aut. Což by se rovnalo drobné ekologické a masivní dopravní katastrofě. Kdyby jen třetina z dnešních každodenních jedenácti tisíc pasažérů přesedlala do aut, pak by už tak zkolabovaný střed Liberce zašpuntovala jednou provždy a definitivně.

Přístup k „jedenáctce“ by měl být ze strany politiků a manažerů přesně opačný než rozhádaný. Měli by věnovat této nenápadné perle prvotřídní péči. Byl jsem minulý týden na prázdninách na hřebenech Krkonoš a hned dva spolubydlící - jeden z Prahy, další až odkudsi z jihu Moravy - se mě ptali, zda-li mezi Libercem a Jabloncem pořád jezdí „ta srandovní tramvaj“. Přičemž to nebylo myšleno posměšně, jářku spíše obdivně.

Do Liberce jako na Prager Straße

Trošku úcty by si zasloužilo toto vysoce speciální dílo lidské imaginace, tato dvoukolejná technická parádička, rovněž od lidí, kteří nad ní drží moc. Kromě respektu by ovšem byla namístě také zásadní investice. Peněz je málo, peněz je málo, peněz je málo. Ano, vím, třikrát stačilo. V ideálním bezdlužném světě by linka č. 11 měla vypadat jako příměstské vlaky v Drážďanech. Komfortní neposkvrněné vozy, wi-fi, zásuvky pro dobíjení telefonů a notebooků, malé pracovní stolky pro laptopy. Vzorně vypulírované toalety. Automaty na kávu, studené nápoje, bagety. Standard jedenadvacátého století, jemuž se blíží některé vlaky putující mezi Libercem a Jabloncem. Jejich kardinální potíž spočívá v prostém faktu, že nezajíždějí do centra. Tudíž je jejich použitelnost pro uspěchané cestující ženoucí se do práce omezená.

V Jablonci se snad všemu navzdory schyluje k naplnění věkovité vize, totiž k protažení kolejí od  Tyršova parku až do faktického historického jádra. Těžko soudit, zda k tomu za současné vyhrocené situace dojde. Nebuďme ale škarohlídy. Berme tento plán jako prvotní nakročení. Krok k tomu, aby se i jablonecký Jan Novák cítil ráno, ubíraje se za výdělkem, stejně důstojně jako Jürgen Schmidt konající totožnou pouť, jen z drážďanské periferie na Prager Straße.

Fakta

Tramvajová trať Liberec - Jablonec nad Nisou je úzkorozchodná dráha a nejdelší meziměstská tramvajová trať v České republice, vybudovaná v letech 1947-1955. Původně byla provozována společným jabloneckým a libereckým dopravním podnikem, po jeho rozdělení společně dopravními podniky obou měst, po zániku jabloneckého dopravního podniku jen libereckým dopravním podnikem, který se v roce 2010 opět sloučil s jabloneckým provozem MHD a přejmenoval na Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou. Stejně jako dřívější, tato trať má rozchod kolejí 1000 mm. Do roku 2009 byla v celém úseku jednokolejná trať s ostrovními i bočními výhybnami. V letech 2009–2011 byl zdvojkolejněn a zdvojrozchodněn úsek Fügnerova – U lomu, který má být společný s novou léta chystanou tratí do Rochlice.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jízdní doba je podle jízdního řádu půl hodiny, délka trati je 13 kilometrů. V celé trase jezdí linka č. 11, v úseku Liberec – Vratislavice nad Nisou navíc jezdí v některých obdobích linka č. 5. V blízkosti trati jsou trvale zabudovány zastávkové sloupky pro případ zřízení náhradní autobusové dopravy. Denně trať využije kolem 11 000 lidí. Rozmístění výhyben od roku 1975 umožňuje minimální interval na celé trati 6 minut, ten však v jablonecké části zdaleka není využíván.

Zdroj: Wiki


Celkem
Sdílení

0 komentářů

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zveřejněn. Povinné pole jsou označeny *

*
*

.