Taxikáři budou v Liberci vozit nejen lidi za zábavou, ale i zboží z e-shopů nebo jídlo do kanceláří, věří spoluzakladatel sílícího start-upu Liftago

Spoluzakladatel digitální taxislužby a přepravního start-upu Liftago Ondřej Krátký popisoval v Liberci vizi, jak z řidičů, kteří dnes vozí hlavně zákazníky z restaurací, udělat celodenní dopravce a ulevit tím ve špičkách přetíženému městu. „Proč by měla do centra Liberce zajíždět dodávka, když dokážeme přes naše automatické aplikace přistavit dva tři taxíky a jednoho kurýra na okraj města, mimo centrum, mimo zácpu, aby zásilku rozvezli na onu poslední míli,“ položil Krátký Libereckým Zprávám řečnickou otázku, poté, co vystoupil jako řečník na konferenci HRy ve firmách, jež se uskutečnila v rámci 13. ročníku veletrhu EDUCA MYJOB Liberec.


Ondřej Krátký na veletrhu EDUCA MYJOB v Liberci. Foto: Jan Stránský

Relativně nedávno jste vstoupili do Liberce. Jak se vám tady daří?

Daří se nám večer a v noci, přes den zatím moc ne. Máme ale několik korporátních zákazníků, kteří denní přepravu postupně tlačí nahoru. Jak poroste poptávka ze strany denních zákazníků, vzroste i nabídka a ochota libereckých taxikářů i přepravců, fungovat nejen večer a v noci, ale i přes den. Jinak řečeno, pokud liberečtí řidiči uvidí, že se jim nabízí dobrá práce i přes den, budou se ve vlastním zájmu víc a víc nabízet v denních časech, zapínat se (přihlašovat se do systému, kde si je přes mobilní aplikaci vybírají zákazníci - pozn. red.).

Kolik pro vás nyní v Liberci pracuje řidičů?

Neznám z hlavy přesné číslo, ale jsou to desítky.

Jak funguje Liftago Taxi

Lidé si přes aplikaci v telefonu vybírají v dané chvíli do systému aktivně přihlášené a prověřené řidiče, kteří jsou startu jejich cesty nejblíž, nabízejí dobrou cenu a mají co nejlepší hodnocení od předchozích zákazníků. Mechanismus má za cíl vyřešit problém neefektivity. Řidiči měsíčně najezdí obrovské množství „prázdných“ kilometrů pro zákazníky, u kterých jsou přitom blíže vozy jiné taxi služby, ale pasažéři o nich netuší, jelikož volají na jiné dispečinky. Liftago je založené na transakčním byznys modelu, kde zdrojem příjmu je transakční poplatek řidiče za zprostředkovanou zakázku. Liftago se svým principem liší i od zavedených start-upů, jakými jsou Uber nebo Lyft tím, že využívá již existující dopravní kapacitu, kterou jsou stávající řidiči taxi vozů. A také přístupem volného trhu, kdy cenu nestanovuje Liftago, ale poskytovatel přepravy. Cena se pak pohybuje na základě „střetu“ nabídky a poptávky.

Jak moc obtížné je v Liberci řidiče sehnat?

Je to velmi podobné jako v dalších krajských městech. Zpočátku chvíli trvá je přesvědčit, aby se nebáli. Je třeba vysvětlit, že nejsme další Uber, což je docela komplikované. Uber totiž vytvořil povědomí o tom, že službu nedělá legálně. A taxikář samozřejmě ví, co vše je potřeba, aby splňoval legislativní požadavky. A pochopitelně moc dobře ví i to, že odpovědnost neleží na aplikaci, ale na něm. Bohužel, mezi řidiči se kvůli tomu ustálil názor, že co je digitální, je špatné. V Brně a v Ostravě se nám už podařilo tuto bariéru prolomit. V obou městech máme dvě stovky řidičů. Navzájem si nás už doporučují kvůli vysoké efektivitě práce, kterou pro nás dělají. Musíme ale rovněž pracovat se zažitými zvyky. V Liberci i jinde pro spoustu řidičů platí: „dělal jsem to takhle posledních dvacet let, takže je to asi nejlepší možný způsob fungování.“ Nakonec je přesvědčí, když vidí, že kolegovi na štaflu v telefonu neustále pípá nový a nový byznys a oni sami mají prostoje. Začnou si uvědomovat, že jim utíká práce.

Čtěte také: Za 20 let budou lidé v Liberci jezdit v autech bez řidiče, tvrdí náměstek.

Tady je třeba říct, že Liberec je mnohem menší město, a tím pádem i trh, než Brno, což asi také hraje roli.

Ale je tady zase ohromně zajímavá skladba lidí. A hodně silných firem, potenciálních firemních zákazníků...

Když vás přeruším, proč jste se vlastně rozhodli vstoupit právě do Liberce? Pokud vím, zdaleka ještě nefungujete ve všech krajích?

Na datech docela dobře vidíme, kdy a kde si lidé spouštějí naši aplikaci. To znamená, kdy a kde se generuje poptávka. Jeden z faktorů, který nás přesvědčil, byl zájem zákazníků. Když jsme aplikaci spouštěli, hodně místních lidí testovalo, zda v Liberci fungujeme, nebo ne. Roli hraje určitě i penetrace mobilních sítí. Existují totiž města, která jsou v tomto ohledu, na rozdíl od Liberce, trošku komplikovanější. Abychom mohli spolehlivě fungovat, potřebujeme přece jenom dobré pokrytí signálem. A to není všude pravidlem.

Jezdíte pro Zásilkovnu, během přednášky jste zmínil rozjíždějící se spolupráci s Alzou a naznačil, že chcete jít ještě mnohem dál, například v rozvážení jídla. V Liberci ale, jak říkáte, máte málo řidičů, kteří by se připojovali a byli k dispozici v denních hodinách, takže tenhle rozměr byznysu tady asi nemůže moc fungovat.

Je to jako vejce a slepice. Jakmile dosáhneme v Liberci určité poptávky ze strany e-commerce (například e-shopy, ale obecně veškerý byznys odehrávající se na internetu - pozn . red.), což se právě teď děje, je pak daleko jednodušší přesvědčit řidiče, aby se zapojili. Najednou za nimi totiž přicházíme nejen s byznysem, který mají, znají a odehrává se především večer, ale i s extra byznysem navíc. S prací, která jim dá víc a rychleji vydělat přes den. Snažíme se řidičům doručit co nejvíc práce, i mimo klasické večerní taxi, kdy se jdou lidé bavit. Jakmile v tom budeme úspěšní, začnou fungovat i přes den.

Náměstek libereckého primátora Jiří Šolc spřádá plány, jak omezit přebujelou dopravu v centru, například i díky elektromobilům a autonomním automobilům. Je to i vaše budoucí cesta?

Už dnes s tím pomáháme několika městům. Předáváme jim data, jak fungujeme. V Liberci zatím tu sílu nemáme, ale obecně chceme pomocí naší platformy slučovat přepravu zboží, služeb i lidí. Hodláme motivovat e-commerce, aby zákazníky zaváželi díky nám mimo dopravní špičky. Což může být velmi významné a pro město úlevné. Součástí dopravních špiček jsou totiž do velké míry právě komerční řidiči. Připravujeme pokročilé koncepty typu: „proč by měla do centra Liberce zajíždět dodávka, když dokážeme přes naše automatické aplikace přistavit dva tři taxíky a jednoho kurýra na okraj města, mimo centrum, mimo zácpu, aby zásilku rozvezli na onu poslední míli?“ A ideálně chceme samozřejmě do systému zapojovat motorky a kola, která jsou z hlediska ulehčení dopravě v centru města ještě mnohem zajímavější. Nechci slibovat, že to bude zítra, je to práce na dlouhou dobu. Rádi bychom s Libercem jako městem úzce spolupracovali. My se toho totiž musíme o Liberci ještě hodně naučit.

Na druhou stranu máme zkušenost, že města někdy nevědí, co vše je možné. Byl bych rád, abychom byli v Liberci, i všude jinde, otevřená firma. Firma, jež svoje data s městem sdílí. Brnu jsme například dali zatím velmi základní data o tom, jak my sami zahlcujeme ulice ve špičkách. Což na straně města spustilo velice zajímavou diskusi, kdy si začali zjišťovat, co všechno mohou dělat pro to, aby jim stejná data poskytovali i ostatní dopravci. Budou-li je znát, je to velký benefit. Město díky nim může mnohem efektivněji začít řídit dopravu. Typicky je to dnes v České republice tak, že město ví, že situace v ulicích je špatná. Protože ale nezná data dopravců, neví, co a kdo přesně ty zácpy tvoří. Data mobilních operátorů mohou skvěle pomoci identifikovat, kde je největší problém, odkud lidé do města přijeli. Města už ovšem nevědí, co je to za lidi. Zda jde o dodávku, člověka, který dojíždí do práce nebo turistu. Města dnes mohou zjišťovat toky dopravy a identifikovat krizová místa. Nedostává se jim však odpovědí, proč se tak děje, kdo město ucpává. V tom chceme pomoci.

O čem, kromě jiného, Ondřej Krátký hovořil na HR konferenci EDUCA MYJOB

„Například Rohlík.cz by nevznikl, kdyby si nezaložil vlastní okruh řidičů, kteří budou rozvážet zboží. Do budoucna to ale pro město nedává smysl. Žádné město není nafukovací. Vytváříme službu, kdy budeme půjčovat firmám naše přepravce, aby si nemusely budovat svoji flotilu. Možná budete brzy číst o tom, jak Liftago kromě taxislužby rozváží jídlo a další věci a zboží. Cílem je vybudovat platformu pro burzu městské logistiky. (...) Naše vize se jmenuje: jak vytížit komerční přepravce co nejvíc, aby byli spokojení a chtěli u nás zůstat. Budeme-li službou, která řidiči vydělá šest set korun za hodinu, a nikoliv stovku, budou u nás chtít být všichni komerční přepravci. Což je mimochodem důvod, proč dokážeme konkurovat miliardovým hráčům, kteří se, na rozdíl od nás, vůbec nestarají o koncového přepravce. (...)

Jako koncový uživatel si toho nevšimnete, protože službu správně posuzujete podle toho, jak vám vyhovovala. Podle komfortu, ceny. Tam budeme s konkurencí pravděpodobně na podobné úrovni. Rozdíl je v tom, co je „za scénou“. Tedy, jak je možné, že může česká firma bez obrovských zdrojů konkurovat velkým hráčům. My totiž děláme službu pro naše přepravce, nikoliv pro vás. Chceme, aby oni byli spokojení a motivovaní, tím pádem dobří. Pro veškerou komerční přepravu ve městě, ať už půjde o osobní taxíky, dodávky, kola, koloběžky, autonomní vozidla, vytváříme službu, která umožní, že nebude závislá na původním byznysu, pro který začala existovat.

Jde nám o to, aby například kurýři nevozili jenom kurýrní služby. Ale aby přepravovali i cokoliv jiného, například z oblasti e-shopů. Snažíme se vytvářet systém, který dokáže efektivně vytížit nejlepší přepravce ve městě tak, že nebudou mít prostoje a tím pádem budou spokojení. Vize je taková, že kurýr, řidič nebo poslíček ráno nevstane a nečeká, až začnou lidé jezdit do práce, nečeká na poledne, až je poveze na schůzku a pak zase až po práci domů. A mezitím má prostoje. Naopak, v současných prostojích bude vozit produkty e-commerce, sveze korporátní zákazníky, přiveze do kanceláří jídlo a díky tomu bude moci jít domů klidně už ve dvě hodiny, protože bude mít vyděláno a bude se moci věnovat rodině.

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení
KOMENTÁŘE