Tramvaj z Liberce do Jablonce se zavírat nebude. Protažení kolejí do centra Jablonce, na které byla navázaná dotace, získalo odklad

Ukončení provozu na tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou, o kterém se v posledních dnech bouřlivě spekulovalo, již nehrozí. Jak zjistily Liberecké Zprávy, jablonecký primátor Jiří Čeřovský a ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Michal Zděnek absolvovali jednání na ministerstvu dopravy. Výsledkem je, že dotace na opravu stávajících kolejí přijde i bez toho, že by bylo nutné okamžitě protahovat trať do centra Jablonce, jak to bylo původně plánováno.


Foto: Tomáš Tesař

Jablonecký primátor Jiří Čeřovský (ODS) dnes potvrdil, že jsou následující informace Libereckých Zpráv přesné:

- trať se (pokud na zastupitelstvu ve čtvrtek vše schválí koalice, samozřejmě) zavírat nebude

- peníze na její rekonstrukci (v současné délce) přijdou, i pokud se Jablonec nyní nerozhodne prodloužit koleje až do centra, na což byly dotace původně navázané

- stačí, když se Jablonec zaváže, že v budoucnu trasu protáhne a nový terminál hromadné dopravy časem postaví

Nenaplní se tak obava libereckých radních. Vznikla poté, co se na jabloneckém magistrátě zúčastnili semináře, v jehož rámci byly představovány nejrůznější varianty dalšího fungování linky do Liberce. Prezentována byla i krizová alternativa. „Její součástí byl i výpočet, zda by bylo možné tramvaj nahradit autobusovou dopravou. Došli jsme k tomu, že za využití kloubových autobusů bychom mohli jezdit autobusy v patnáctiminutovém intervalu ve špičce a ve třicetiminutovém mimo špičku,“ řekl Libereckým Zprávám Luboš Wejnar z Jablonecké dopravní. Jablonec by podle něj takové řešení přišlo zhruba na 12 milionů.

Krizová alternativa, jež počítala s tím, že by autobusy jezdily z Jablonce pouze do Vratislavic, kde by pasařéži přestoupili na nynější tramvaj, znepokojila politické vedení Liberce. „Představa, že by Jablonec vozil cestující pomocí autobusů na konečnou tramvaje do Vratislavic, a tam je nechal přestoupit na tramvaj, je absurdní. Tramvaj do Liberce by ve Vratislavicích zaplnili cestující z Jablonce a lidé z Vratislavic už by neměli šanci se do vozů vejít. Pokud by chtěl Jablonec tramvaj skutečně opustit, musel by své cestující vozit v autobusech až do Liberce,“ uvedl pro Liberecké Zprávy radní Jiří Šolc (Starostové).

Foto: Jan Stránský

Zastupitelský klub Společně pro Jablonec vydal k věci emotivní prohlášení, v němž, kromě jiného, Jakub Macek psal: „Když se ohlédneme, jak bylo nepravdivými náklady zdůvodněno zrušení architektonické soutěže na zázemí v okolí přehrady (čtěte ZDE), je na místě otázka, jestli i zde není v pozadí zavádějících údajů snaha nové koalice provoz tramvaje zrušit. Takové šetření by nakonec cestující přišlo pěkně draho,” uzavírá Jakub Macek.

Situace se ovšem nyní po jednání jabloneckého primátora a šéfa dopravního podniku obou měst na ministerstvu dopravy změnila. Dosud platilo, že bezmála miliardová dotace na opravu trasy linky číslo 11 byla navázaná na léta chystané protažení tramvaje do centra Jablonce. Dotační peníze sice byly podle libereckého náměstka Jiřího Šolce rozdělené na dvě části, bez ohledu na to však jedna dotace bez druhé nemohla přijít. Tedy: pokud by nedošlo na dostavbu kolejí do centra Jablonce, nepřišly by ani peníze na rekonstrukci současné tratě. Což by vedlo k jejímu zániku.

To už nyní neplatí. Natáhnutí kolejí do centra Jablonce získalo odklad.

ODS teď v Jablonci nově vládne spolu s ANO a se Starosty. Stalo se tak po převratu, kdy ve vedení města skončili Piráti a politici z hnutí Společně pro Jablonec. Hlasováním by tedy výše uvedený scénář měl projít.

A to přesto, že se příspěvek Jablonce na tramvajovou linku číslo 11 rok od rok zvyšuje. Za letošní rok činí 19 751 000 korun, vloni šlo o 10 948 000 a předloni téměř o polovinu letošní sumy, totiž 9 999 000 korun. Od roku 2012 do roku 2016 platil Jablonec ročně 8 997 000 korun.

Otázkou ovšem může být, jak se k hlasování postaví skupina konzervativních politiků, jež podle informací Libereckých Zpráv uvnitř jablonecké ODS existuje. A netají se tím, že jí vyhovuje současný stav a protažení tramvaje do centra považuje za zbytečné.

Trať Liberec–Jablonec

Z analýz zřetelně vyplývá, že výrazně více lidí jezdí z Jablonce do Liberce. Podle sčítání cestujících je obliba linky stabilní, ba dokonce roste. Jde o nejdelší meziměstskou tramvajovou trať v České republice, vybudovanou v letech 1947 až 1955.

Původně byla provozována společným jabloneckým a libereckým dopravním podnikem, po jeho rozdělení společně dopravními podniky obou měst, po zániku jabloneckého dopravního podniku jen libereckým dopravním podnikem, který se v roce 2010 opět sloučil s jabloneckým provozem MHD a přejmenoval na Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou.

Stejně jako dřívější jablonecká tramvajová síť a jako původní liberecká síť má tato trať rozchod 1000 mm. Do roku 2009 byla v celém úseku jednokolejná, s ostrovními i bočními výhybnami. V letech 2009–2011 byl zdvojkolejněn a zdvojrozchodněn úsek Fügnerova – U Lomu, který má být společný s novou tratí do Rochlice.

Trať je součástí sítě městské hromadné dopravy v Liberci, platí zde běžný časový tarif MHD Liberec. V minulosti byl na této trati pásmový tarif, působili zde průvodčí ještě v době, kdy v Liberci i dalších českých městech byl již zaveden provoz bez průvodčích. V současné době jsou všechny vozy na této trati vybaveny prodejním automatem jízdenek.

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz


Celkem
Sdílení
KOMENTÁŘE