Turisté se mohou těšit na zpřístupnění dalších prostor historického důlního díla Kovárna v nitru Sněžky

Stavbaři by ještě letos měli začít pracovat na zpřístupnění dalších prostor historického důlního díla Kovárna v nitru Sněžky. Celkové náklady dosáhnou 16,4 milionu korun bez DPH, z toho stavební práce budou stát více než 14 milionů korun bez daně. Podstatou projektu je uvolnění zavalené štoly Prokop z 50. let na dně Obřího dolu.


Foto: Jan Stránský

„Máme vybranou firmu, pokud to počasí dovolí, tak by se mohlo začít ještě na podzim. Mělo by jít ale zatím o povrchové práce," řekl Radko Tásler ze společnosti Speleo Albeřice. Albeřičtí jeskyňáři, kteří štoly v podzemí Sněžky zkoumají od roku 1988, prováděli částí dolu Kovárna od roku 2004 do podzimu 2017. „Štola Prokop je v délce asi sto metrů zavalená, musí se celá vyzmáhat (zmáhání je zpřístupnění starého nebo zavaleného důlního díla). Pak se propojí nerezovými žebříky a schodišti se stávajícím okruhem. Samotná ražba začne příští rok," řekl Tásler.

Stavba je rozdělena do tří etap. V první budou stavbaři pracovat na zpřístupnění štoly, ve druhé vyklidí skalní úsek štoly a nakonec budou montovat konstrukce nerezových žebříků do tzv. mezipatra. Konec stavebních prací je naplánován na rok 2022, kolaudace na rok následující. „Zkušební provoz by mohl začít v létě nebo na podzim roku 2023," řekl Tásler.

Výsledkem prací má být propojení mezipatra, kde je dnes vstup, se štolou Prokop. „Pro turisty bude nově podzemí průchodné od shora až na dno Obřího dolu. Návštěvníci vejdou stávajícím vchodem, dole vylezou a lesem po pěšině se dostanou zpět nahoru," řekl Tásler.

V nově zpřístupněných prostorech turisté uvidí také mnohem více důlní techniky z 50. let minulého století, kterou tam horníci nechali, než tomu bylo v mezipatře, například část lokomotivního depa či další důlní vozíky.

Asi 85 procent nákladů na rozšíření prohlídkové trasy a zabezpečení prostor v podzemí pokryje evropská dotace. Jeskyňáři připravovali zpřístupnění štoly Prokop několik let. Dlouho také čekali na finanční podporu projektu. „Ještě to není sice hotové, ale už to vypadá, že důlní dílo je zachráněno," řekl Tásler.

Od středověku se tady těžily arzenové rudy

Podle něj hrozilo, že kdyby se v dohledné době štola Prokop znovu neuvolnila, mohlo by být zaplaveno spodní patro. V tomto případě by celý důl přestal větrat a návštěvnickou trasu by museli natrvalo zavřít.

Důl Kovárna se v posledních letech stal významným turistickým cílem Krkonoš, a to i přesto, že návštěvnická sezona trvala od července do konce srpna. Důlní dílo se na zimu tradičně zazimovávalo. Zbytek roku bylo podzemí přístupné po domluvě.

Kovárna nabízela dvě návštěvnické trasy, trasu A a od roku 2011 náročnější trasu B, kdy turisté mohli po žebřících do mezipatra, které vzniklo při průzkumech v 50. letech a kde je menší část tehdejší důlní techniky. Součástí dolu byla také horská bouda Kovárna, která sloužila horníkům jako zázemí. Do konce 70. let 20. století stála u výstupové trasy do Obřího sedla pod Sněžkou.

V Obřím dole se od středověku těžily například arzenové rudy, které se využívaly ve sklářství. Speleologové zatím v podzemí Sněžky objevili více než čtyři kilometry chodeb umístěných v několika patrech. S těžbou rud v Obřím dole souvisel také rozvoj nedaleké Pece pod Sněžkou.


Celkem
Sdílení