„V regionu budou chybět zaměstnanci ještě dva roky. Dělník v Liberci by měl brát 35 tisíc“

Nedostatek lidí do výroby v Liberci a okolí přetrvává a ještě tento i příští rok se situace nezlepší. Vinu na tom mají i podseknuté mzdy. Myslí si to Milan Šubrt, hlavní manažer Asociace samostatných odborů České republiky. Pracovníci nejsou k mání, a to přesto, že některé firmy nabízejí za sehnání nového kolegy desítky tisíc. Benteler nabízí dokonce 105 tisíc, když jejich zaměstnanec doporučí tři nové kolegy do výroby. Liberecký dopravní podnik zase vyplácí pětačtyřicet tisíc za sehnání řidiče.


„Řada firem pořádá obrovské kampaně,“ potvrzuje Šubrt. Využívají billboardy, letáky, mají inzerci na internetu. „Máme tady skupinu zaměstnanců, já jim říkám cestovatelé. Dennodenně na internetu sledují rostoucí nabídky firem v okolí, a jdou vždy tam, kde aktuálně dostanou nejvíc. Jde zpravidla o mladší lidi, kteří mají půjčky a hypotéky a logicky potřebují co nejvíc peněz. Jsme nyní svěddy hry na přetahovou mezi jednotlivými fabrikami,“ dodává.

Někteří zaměstnavatelé podle něj říkají, že přichází doba, kdy si potřebný stav doplní. Zahraniční zaměstnance chtějí postupně odsouvat a nahrazovat je místními lidmi. Zaměstnanci z regionu jsou stabilnější pracovní silou. Navíc je firmy nemusí odnikud přivážet nebo ubytovávat. „A k tomu, aby je sehnali, vystřelují nové a nové nabídky. Například dopravní podnik nabízí pětačtyřicet tisíc za sehnání řidiče. Benteler nabízí dokonce 105 tisíc, když jejich zaměstnanec doporučí tři nové kolegy do výroby. Samozřejmě je to podmíněno tím, že takový zaměstnanec musí nějakou stanovenou dobu zůstat. Člověk, když nastoupí, dostane k výplatě dvacet tisíc navíc. Deset tisíc k první a dalších deset tisíc po zkušební době,“ uvedl Šubrt konkrétní příklady.

Adekvátní dělnická mzda? 35 tisíc

A jestli je mezi Čechy kde brát? Není. „Léta zaměstnavatelům říkám: chovejte se k lidem slušně, dobře je zaplaťte, lidi do fabriky dostanete a vydrží u vás. Pokud to dělat nebudete, utečou vám v průmyslové zóně přes ulici ke konkurenci.“

Podle Šubrta se na nedostatku lidí podepsuje i výše mezd. Adekvátní mzda pro dělníka ve výrobě by dle odboráře měla být okolo pětatřiceti tisíc. V Liberci na ni ale dosáhne jen málokdo. Reálná mzda ve výrobě tady činí v průměru okolo osmadvaceti devětadvaceti tisíc. S čímž řada lidí není spokojená.

„Mladoboleslavská Škodovka minulý týden domluvila růst mezd o dva a půl tisíce. A tyhle peníze by chtěli všichni. Na to jim říkám, ať se jedou do Škodovky nebo jiných automobilek podívat, jak se tam na lince maká. Nedávno jsem byl v Nošovicích v Hyundai. Linka se tam čtyřiadvacet hodin nezastaví,“ vypravuje Šurt. „Třeba v TPC  v Kolíně, kde máme odborovou organizaci, se zastaví alespoň na polední přestávku. Na půl hodiny. Aby si lidé v klidu zašli na oběd do jídelny. Jinak jsou celý den na lince, byť se samozřejmě, jako ve všech automobilkách během směny protočí na několika pozicích, zpravidla na čtyřech. Dělá se to proto, aby u nich kvůli monotónní práci nedošlo ke zdravotní újmě. V jiných firmách v Liberci je to volnější. Lidé si občas zajdou zakouřit. Dají si kafíčko. Někteří se zašívají na toaletách. Ve srovnání s automobilkami není režim tak vyšponovaný. S čímž pak ovšem souvisí i výdělek. Ale například v Johnson Controls v České Lípě, kde dělají baterky do aut, se nám podařilo vyjednat to samé, co ve Škodovce, tedy dva a půl tisíce navíc. V Benteleru, které máme na Liberecku čtyři, v Chrastavě, ve Stráži, v Jablonci a v Rumburku, se nám podařilo dosáhnout zvýšení o osmnáct stovek. To jsou slušné peníze. Každopádně, za práci, kterou tady lidé v Liberci a v okolí dělají, by bylo adekvátních pětatřicet tisíc.“

Někdo spoléhá na krizi, většina na roboty

Vedle peněz lidé slyší na stavenky, na penzijní připojištění, příspěvky na dovolenou. Čím dál víc se zavádí sick day. Leč suverénně nejoblíbenějším benefitem jsou Flexi Pasy, jimiž mohou pracovníci platit třeba v lékárnách nebo za sportování i kulturu. Jejich klíčovou výhodou je, že se nedaní, pro zaměstnance jde tedy o čistý příjem.

Existují naopak společnosti, které se už chystají na krizi. „Povídají mi, pane Šubrte, vždyť už je krize. Načež se ptám kde. Žádnou nevidím. Samozřejmě, křivka jejich výroby a zisků strmě nestoupá, ale pořád je konstatní a nebo klesá jen velmi mírně. Říkám jim, pořád jedete velmi dobře, máte hromadu přesčasů a lidé vám stále chybějí. Takže řeči o krizi nejsou namístě. Srovnání s vývojem před krizí v letech 2008 a 2009 tady určitě není.“

A jiné firmy už dospěly k závěru, že nové lidi zkrátka neseženou a začínají ve velkém přistupovat k robotizaci.

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení
KOMENTÁŘE