Ve Zlatém kříži se podle architekta zrodil moderní Liberec

Přízvisko Zlatý kříž nese křižovatka Vítězné ulice a promenádní Masarykovy ulice v Liberci, kde se dnes konala jedna z akcí Dnů architektury. „Po horském hotelu a vysílači a centru města je toto místo z hlediska architektury třetí nejdůležitější v Liberci,“ řekl dnes vedoucí městské kanceláře architektury Jiří Janďourek. „V této části se zrodil novodobý moderní Liberec ve smyslu uvažování o tom, jak se má bydlet, jak se má žít," uvedl Janďourek. Podle něj jde o velmi kvalitní zástavbu a velkoryse koncipované zahradní město. „Pro mě je to exkluzivní místo. Myslím, že z hlediska kvality veřejného prostoru, jak byl koncipovaný, tak dokáže vstřebat i dnešní potřeby. To znamená, že i po sto letech je to stále kvalitní místo pro bydlení, pro život," dodal.


Architekt Jiří Janďourek. Foto: Jan Stránský

Ještě před nějakými 150 lety dnešní Masarykovou ulicí vedla jen klikatá úvozová cesta z centra do podhůří Jizerských hor a nebyla tam prakticky žádná zástavba. V místě křižovatky býval rybník. Podstatnou část své současné podoby s reprezentativními vilami získala tato oblast v době největšího rozmachu města, na přelomu 19. a 20. století. „Z bezvýznamného podhorského městečka se Liberec změnil v severočeské velkoměsto," uvedla dnešní průvodkyně, historička architektury a památkářka Alena Řičánková. V té době také vznikla klasická křižovatka ulic Masarykova a Vítězná, do té doby cesta nahoru k Husově ulici nevedla.

Rozhovor Libereckých Zpráv s Jiřím Janďourkem čtěte zde

Na křižovatce vznikl na přelomu 19. a 20. století architektonicky ojedinělý celek, který tvoří Severočeské muzeum a dvě honosné budovy, jež mají jiné využití než v minulosti. V třípodlažním bývalém sídle Obchodní a živnostenské komory je nyní poliklinika, bývalé lázně císaře Františka Josefa I. se proměnily v galerii. Opodál křižovatky je i kdysi slavné výstaviště, stavěné po druhé světové válce, jež se mění v muzeum techniky.

Alej se vrátí v celé délce

Křižovatka bude potřebovat úpravy v dopravním režimu, vede tam tramvajová trať, která se kříží s rušnou osobní dopravou. Janďourek je pro zachování koncepce z přelomu 19. a 20. století. „To znamená, z mého pohledu by se měla držet pořád promenádní třída Masarykova jako taková dominantní osa pro pěší, cyklisty a MHD. A kříží to tam ulice Vítězná, která bude součástí vnitřního městského okruhu," uvedl. V minulosti se mluvilo o tom, že by se na křižovatku umístily semafory, jež by ale narušily architektonický ráz tohoto místa. „Připravili jsme koncepční řešení, kdy semafory potřeba nebudou," řekl architekt. Připravuje se také oprava povrchů Vítězné ulice od polikliniky směrem ke kasárnám. Podle Janďourka by se tam měla vrátit alej po celé její délce.


Celkem
Sdílení