Velké liberecké firmy zpozorněly a chystají se na tvrdý Brexit

Velké firmy v obou libereckých průmyslových zónách se začínají připravovat na riziko tvrdého Brexitu. Pokud k němu dojde, zkomplikuje libereckým společnostem obchodování s Velkou Británií. Nejde jenom o cla, ale také třeba o zpomalení dodávek. „Máme v Liberci v průmyslových zónách zaměstnavatele se zahraničním kapitálem, takže řada vlastníků firem už s přípravami na Brexit pracuje,“ konstatuje Milan Šubrt, hlavní manažer Asociace samostatných odborů České republiky.



Po ruce má konkrétní příklad. „V Densu, které vyrábí klimatizační jednotky do automobilů, po celou dobu od referenda o Brexitu přemýšleli, co se stane. Měli v zóně dodavatele komponentů, který ovšem neměl dobré hospodářské výsledky. Vlastníci Densa dumali nad tím, co by se stalo, pokud by tento dodavatel zkrachoval, a oni by dané komponenty museli dovážet právě z Velké Británie. S předstihem uvažovali o tom, jaké komplikace by jim to přineslo, kdyby došlo k tvrdému Brexitu,“ vysvětluje Šubrt.

Nakonec udělali podle Šubrta racionální krok a malou fabriku v sousedství koupili.

„Vynaložili na to obrovské náklady. Díky tomu ale předešli situaci, kdy by došlo k tvrdému Brexitu, což by pro ně znamenalo značné potíže ve spolupráci s dodavatelem z Velké Británe. Byla by tam cla, časové problémy, zdržení. Koupí místního dodavatele tomu všemu předešli,“ dodává Šubrt.

Ještě nedávno manažeři v obou průmyslových zónách přemýšleli o Brexitu vcelku bezstarostně. Věřili, že nakonec vše nějak dobře dopadne. Nyní už se ale jejich přístup začíná měnit.

„Hrozba tvrdého Brexitu je začíná strašit, protože řada firem kooperuje se společnostmi z Velké Británie. Připouštějí už, že by ve vztahu k dodavatelům nebo odběratelům z Británie mohlo dojít k potížím, například k prodražení spolupráce kvůli clům,“ upozorňuje Šubrt.

Ze všech firem v libereckých průmyslových zónách,v nichž dohromady pracuje osm tisíc lidí, obchoduje s Velkou Británii zhruba třetina. Žádná z nich ale není na byznysu s Británií vyloženě existenčně závislá. Šubrt ale zároveň upozorňuje, že automobilový průmysl, který v Liberci naprosto dominuje, je případným tvrdým Brexitem ohroženější, než dejme tomu hi-tech firmy.

„Je ale trošku zbytečné nad tím dnes dumat. Před dvaceti roky, kdy v Liberci začaly zóny vznikat, byl směr jasný. Autoprůmysl jel na plné obrátky, byl na špici, takže se ani o jiném zaměřením, než na auta neuvažovalo. IT průmysl ještě nebyl tak rozvinutý, takže sázka na auta byla jistota. Všichni říkali, budeme investovat do automobilového průmyslu, protože tam jsou peníze. Což se potvrdilo, protože zisky mají dnes tyto firmy enormní,“ připomíná Šubrt.

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení
KOMENTÁŘE