„Za dvacet let budou lidé jezdit po Liberci v elektromobilech bez řidiče“

Dopravní situace v Liberci přestává být udržitelná. Automobilů je příliš, nemají kde parkovat, ve špičkách se tvoří ve městě dlouhé kolony. Primátorův náměstek Jiří Šolc (Starostové) je proto přesvědčen, že přijde revoluční zlom.


Jiří Šolc, náměstek primátora.

Foto: Jan Stránský

Na devíti libereckých parkovištích se objeví dobíjecí stanice pro elektromobily. Dobíjet svá elektroauta tam řidiči budou moci ještě letos. Předpokládám, že jde pouze o první krok.

Vezmu to trošku zeširoka. Stávající podoba individuální dopravy, tedy cestování po Liberci osobními auty, je už na hranici funkčních možností města. To asi vidíme všichni.

Ano, cestou za vámi jsem strávil „příjemnou“ čtvrthodinku na Šalďáku.

Přesně tak. Silnice jsou ucpané, lidé nemají kde parkovat, všichni jsou naštvaní, trpí ekologie. Zkoumání kvality ovzduší v Liberci ukazuje, že jsou překračovány limity polétavého prachu a takzvaných Benzo(a)pyrenů, což je škodlivá látka, která vzniká nedokonalým spalováním, ať už v motorech aut anebo v lokálních topeništích. Naším úkolem je tento stav zlepšovat. Asi hlavním problémem je, že, dejme tomu, v posledních deseti letech enormně roste počet registrovaných aut.

Kolik jich aktuálně v Liberci je?

Víme, že na území Liberce, jakožto obce s rozšírenou působností, je v kategorii osobních automobilů registrováno už nějakých sto dvacet tisíc vozů. Když k tomu připočteme dodávky a další typy aut, dostaneme se na sto čtyřicet tisíc vozů.

Jak velký je ten nárůst ve srovnání s dobou před deseti lety?

Zhruba třetinový, možná i víc. Každopádně už jsme dosáhli meze, kdy to všichni v Liberci začínáme závažně pociťovat. Ulice jsou ucpané a není kde zaparkovat.

Včerejší válka, kterou jsme prohráli

Klíčová otázka zní, co s tím?

Dnešní způsob dopravy je včerejší válka, kterou jsme prohráli. Můžeme jít metodou cukru, nebo metodou biče. Ta druhá se ale nikde ve světě příliš neosvědčila.

Předpokládám, že metodou biče rozumíte uzavírání center měst autům, vybírání mýtného, zavedení nízkoemisních zón a podobně.

Ano. Metoda cukru spočívá v podpoře a zlevňování městské hromadné dopravy, aby lidé měli méně důvodů autem do města vyrazit. Podporujeme sdílení aut a sdílení kol. Nově budeme podporovat elektromobilitu, což je věc, kterou jsem si přinesl ze svého minulého byznysového angažmá (Jiří Šolc byl manažerem projektu výstavby bytů, kanceláří a chytrých garáží v jámě na Perštýně - pozn. red.). Použil jsem kontakty na lidi z ČEZu, s nimiž jsme jednali ohledně Perštýna. Domluvili jsme se na velkém pilotním projektu města Liberec. Jsme první město v republice, kdy nám ČEZ zainvestuje devět nabíjecích stanic pro elektromobily. Devět je samozřejmě málo. Kdyby přišel další partner, a jeden už se mi ohlásil, s podobnou myšlenkou, samozřejmě mu vybudování veřejných dobíjecích stanic umožníme. Platí to celé ze svého a městu budou odvádět drobné peníze za to, že nabíjecí stanice na území Liberce mohou mít. Hlavní benefit je v tom, že bude možné s elektromobilitou výrazněji začít. Už proto, že jde o lokálně bezemisní záležitost. Důležité je, abychom byli připraveni na poměrně výrazný nárůst elektromobility, který přijde v příštích letech.

Proč tolik věříte elektromobilům?

Evropská komise tlačí evropské výrobce automobilů k tomu, aby jejich produkce byla z velké části elektrická. A tlačí je k tomu poměrně nevybíravým způsobem. Zkrátka jim nadiktuje, jaká musí být emisní stopa, a automobilky, aby to splnily, musejí určité procento elektromobilů vyrobit a samozřejmě prodat. Což je krok A. Ale nikdo už se neptá, jak budou vypadat kroky B a C. Bavili jsme se o tom, že v Liberci je registrovaných plus minus sto tisíc aut. Kdyby jenom pět procent z nich byly elektromobily, čili pět tisíc vozů, postaví nás to před otázku, zda bude mít Liberec pro jejich dobíjení dostatek elektrické energie. Jestli přenosová soustava takový nápor ustojí.

Ostatně je tomu jen pár let zpátky, kdy měl Liberec obecně problémy s nedostatkem elektrické energie.

Ano, některé developerské projekty, které tehdy nebylo možné kvůli nedostatku proudu rozjet, dnes ožívají. Už mohou, protože ČEZ posílil velkou výměníkovou stanici u Hodkovic a opravil napojení. Liberec má teď proudu dost, ale je otázka, jestli by to platilo i v případě, kdy by po městě jezdilo pět tisíc elektromobilů.

Co je krok C?

Část majitelů elektromobilů budou lidé bohatší, kteří mají doma garáž a budou si auto nabíjet v ní. Jiní majitelé elektromobilů ale budou žít na sídlišti, a ti také budou potřebovat auto, vysoce pravděpodobně přes noc, dobít. Takže dobíjecích stanic bude Liberec potřebovat minimálně stovky. Tím se zatím nikdo moc netrápí.

Budoucnost? Elektroauto bez řidiče

Každopádně do elektromobilů přesto vkládáte naději, že by mohly libereckou dopravu zachránit.

Půjdu ještě dál. Zachrání ji podle mě sdílené elektromobily bez řidičů. Teď se bavíme o době za nějakých dvacet let. Technologie k tomu bude bezesporu k dispozici dřív než legislativa, která musí vyřešit, kdo bude za auto bez řidiče zodpovědný v případě nějakého maléru. Anebo: může být pasažér v autonomním autě opilý? A bude mít povinnost v krizovém okamžiku převzít řízení?

Jak by prakticky měla tato vaše, pro mě hodně sci-fi, vize fungovat?

Pokud lidé přestanou používat auto jako majetek a začnou ho používat jako službu, mohlo by to vypadat takto: sedíme spolu na radnici, dokončíme rozhovor, aplikací si zavolám, že chci odvézt například do Lidových sadů. Systém vygeneruje auto, které mě tam hodí. Vystoupím, jdu si po svých. Auto čeká, až si je zavolá další zájemce. Auta budou tímto způsobem vířit po městě. Na stotisícový Liberec by mělo stačit dvacet tisíc takových aut.

Takže tak trochu taxislužba.

Ano. Někde v Liberci bude hnízdo, velkokapacitní garáž, kam se budou sjíždět a dobíjet se. Nadále budou platit dopravní špičky, tedy ráno a odpoledne, a pak období dne, kdy budou elektromobily jezdit méně. A to už se dostáváme k velké matematice, k práci s velkými daty, jak optimálně nastavit počet a využití autonomních elektroaut. Ve špičce bude zřejmě použití elektroauta dražší než v noci. A naopak, když sdílený vůz využijí k cestě dva pasažéři, budou mít slevu. Až toto nastane, vrátí se město znovu do rukou lidem, protože z ulic zmizí dvě třetiny aut. Zůstane pár lidí, kteří mají řízení jako koníčka a budou si dál jezdit vlastním autem, třeba na víkendový výlet. Stejně tak by bez řidičů mohla jezdit vozidla městské hromadné dopravy, tramvaje. A vůbec první oblast, kde to bude zavedeno, budou podle mě kamiony.

To zní strašidelně.

Ale věřte tomu, že střízlivý operátor, který na dálku kontroluje jízdu pěti souběžně jedoucích kamionů a může okamžitě převzít řízení kteréhokoliv z nich, přinese na silnice víc bezpečí v porovnání s tím, co se děje dnes.

Co s lidmi, které řízení baví

Autonomní elektroauta by nakupovalo město?

Ne, myslím, že město by to vůbec dělat nemělo. Mělo by jít o soukromý byznys. Bude existovat správce velké flotily autonomních elektromobilů, například velký investiční fond nebo nadnárodní firma, která by to celé poskytovala jako službu. Myslím, že jde o byznys, v němž je schováno opravdu hodně peněz. Pokud věc někdo v globálním měřítku uchopí správně, může vydělat neskutečné biliony. Navíc to pro uživatele nebude drahé. Město Liberec má dva elektromobily a jejich provoz skutečně není nákladný.

Na kolik vyjde sto kilometrů?

Pod sto korun se vejdeme.

Nechci vám do vaší vize házet vidle. Ale napadá mě, jestli trochu nepodceňujete zálibu lidí v řízení. Mě třeba řízení auta vyloženě baví. A myslím, že mně podobných lidí jsou kvanta.

Mě řízení baví taky. I já budu muset přepnout myšlení. Vždyť v autě mám dnes spoustu věcí, které mám rád. Když v něm zapomenu bágl po sportování, druhý den ho tam najdu. Mám tam oblíbené cédečko, je to kousek mého domova. Soukromý intimní prostor. Zastavím si, kdy a kde chci, zatelefonuji manželce, vyřídím esemesky, maily. Ale tohle všechno se změní. Z auta se stane služba, které mě odveze, kam chci, a já díky tomu strávím o to víc času s rodinou, s přáteli, v kavárně, v práci.

Pořád si nejsem jist, zda toto přesvědčí lidi, aby se vzdali svého auta a řízení.

Revoluční změny, jako bude tato, musejí být nutně doprovázeny dobrou ekonomickou úvahou. Já mám třeba diesel, který dnes se všemi filtry žere výrazně víc než v minulosti. A zjišťuji, že provoz je velmi drahý. Ale pokud mě někdo přesvědčí, že jízda autonomním elektromobilem bude výrazně lacinější, třeba o dvě třetiny, a ještě bude rychlejší, rád na to přistoupím. Bude to tak, že rodina si místo dnešních dvou nebo tří aut nechá jedno a bude si s ním jezdit jen pro zábavu.

Dnešní desetisíce libereckých aut zmizí kam?

Velkou roli bude muset sehrát stát. Přijde a řekne: podívejte se, nabízíme výhodné ekologické šrotovné. Anebo další možnost. Když vaše auto dáte do šrotu, získáte slevu na dani nebo na státní služby, které člověk tak jako tak musí platit. Bude potřeba dát výhodnou pobídku lidem, aby se aut zbavili.

Pro mladé lidi bude asi tato vize stravitelnější.

Už dnes je patrný trend, že pro takzvané mileniály nemá vlastní auto zdaleka takovou statutovou hodnotu, jakou mělo pro nás, Husákovy děti. Spousta mladých lidí bydlí v centru města a auto si nekoupí, protože ho nepotřebují. A pokud ano, přihlásí se ke car sharingu a auto si na určitou dobu půjčí. Do Prahy dojedou žlutým autobusem za sedmdesát korun a po městě si vše, co potřebují, vyřídí pěšky nebo s využitím veřejné dopravy. Myslím, že jim dochází, že s autem je spousta starostí, od nemožnosti zaparkovat přes povinnost platit povinné ručení až po servisování vozu. Jsou si vědomí faktu, že vlastnictví auta je drahý špás.

Automobilky už autonomní elektromobily testují

Německá automobilka Volkswagen (VW) zahájila v Hamburku testy pěti elektrických a vysoce automatizovaných verzí osobního vozu Golf. Vozidla, vybavená bezpečnostními ovladači, radary a skenery, se budou pohybovat ve tříkilometrovém prostoru, uvedla agentura Bloomberg.

„Testování se soustředí na technické možnosti, stejně jako na požadavky na městskou infrastrukturu. Aby v budoucnu byla jízda ještě bezpečnější a pohodlnější, musí být vozidla inteligentnější a mít autonomní řízení, ale také města musí zajistit digitální ekosystém, který automobilům umožní komunikovat mezi sebou i se světelnými semafory a systémy řízení provozu," řekl vedoucí výzkumu společnosti Axel Heinrich. Právě takové zkušební místo se buduje v Hamburku. Veřejnosti se má představit v roce 2021.

Stejně jako většina ostatních automobilek se VW ve vývoji samořízených vozů snaží udržet krok s firmou Waymo, která je vedle Googlu součástí společnosti Alphabet a která je považována za lídra v této oblasti. Ve snaze snížit náklady některé firmy vytvářejí aliance, jiné jako francouzská PSA ale tento závod kvůli značné finanční náročnosti vzdaly.

Autonomní vozidla jsou řazena na stupnici od jedné do pěti, od automobilů bez asistenčních systémů po vozidla bez řidičů. BMW testuje od roku 2017 v Mnichově vůz na úrovni čtyři, stejné jako VW Golf.

  (ČTK)

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení
KOMENTÁŘE