Zájem o růžová kola v Liberci prudce padá. Podle opozice město zabilo skvělou myšlenku povinným parkováním, magistrát míní, že na vině jsou rozkopané ulice a zpoždění dodávek stojanů

Zájem o sdílená růžová kola v Liberci silně poklesl. Podle opoziční Změny pro Liberec o čtyřicet procent, město uvádí dokonce procent padesát. Opozice míní, že na vině je město, které nepochopilo princip takzvaného bikesharingu a umístilo stojany na kola na nevhodná místa. Současně zakázalo odkládat bicykly kdekoliv jinde. Primátorův náměstek Jiří Němeček naopak míní, že svou roli hrají i rozkopané ulice Liberce. „V roce 2018 byla růžová kola v Liberci pozitivním překvapením. Zájem Liberečanů překvapil všechny skeptiky, kteří roky tvrdili, že v Liberci na kolech nikdo jezdit nebude a že jde o vyhozené peníze. Za celý rok proběhlo celkem 43 205 výpůjček. Dotace města na provoz byla 700 000 korun, náklady na jednu jízdu tak činily 16 korun. Letos však přišel dramatický propad v jejich využívání,“ konstatuje za Změnu Romana Prošková.


Dnes opoziční hnutí podle ní ještě v éře, kdy spoluvládlo Liberci, stihlo zajistit dotaci ve výši 2,4 milionu korun ze Státního fondu životního prostředí na projekt 100 kol pro bikesharing v Liberci, který měl začít v roce 2019.

„Zdálo se, že rozvoj cyklodopravy bude mít v Liberci konečně zelenou, aniž by to navíc příliš zatížilo rozpočet města. Po volbách je ale najednou vše jinak. Ze získané dotace mělo být vybudováno 100 nových stojanů, ale na místech, kde končí cesty cyklistů, nikoliv na místech, kde bylo zrovna volné místo. Dnes tak můžete najít každý den na mnoha místech plné stojany kol, které nikdo nevyužívá,“ podotýká Prošková.

O zvýšení cen za půjčování kol v Liberci čtěte zde

Růžová kola navíc podle ní v Liberci zaznamenala, podle údajů provozovatele, dramatický propad. Oficiální data společnosti Rekola porovnala využití kol za první 3 měsíce roku 2018 a roku 2019. Přestože je kol o 40 kusů více, celkový počet uživatelů je naopak, i přes větší počet kol, o 40 % menší.

Opozice: Naprosté nepochopení principu

Opozice viní nové vedení města, že přišlo s nepromyšleným návrhem, kdy je kola v širším centru možné zaparkovat jen na vyhrazených místech. Tím došlo ke ztrátě hlavní výhody, kterou Rekola poskytovala – najít si nejbližší kolo v mobilní aplikaci a zaparkovat ho tam, kam na něm cyklista potřeboval dojet.

Na vině je podle zastupitele Jindřicha Felcmana (Změna pro Liberec) zavedení odkládání Rekol do omezeného počtu stojanů: „Starostové pro Liberec se měli potřebu v rámci volební kampaně vymezit vůči všemu, co by mohlo být vykládáno jako úspěch Změny pro Liberec. U růžových kol tak zareagovali na občasné výkřiky na sociálních sítích o „všude se povalujícím růžovém šrotu“. Tato populistická a destruktivní politika Starostů tak zničila právě to elegantní a uživatelsky příznivé řešení na růžových kolech – dojedu, kam potřebuji, a tam také zaparkuji kolo.

„Je frustrující vidět, když město začnou řídit lidé, kteří problematice nerozumějí a které víc zajímá, kde se nechat vyfotit na PR článek, než jak věci skutečně fungují. S tímto přístupem se cyklodoprava v Liberci opět dostane tam, kde byla dříve. Na okraj zájmu politiků, kteří se pro potřeby vlastní sebeprezentace ještě možná tak zúčastní každoroční cyklojízdy městem, ale fakticky jim na tom, jaké podmínky mají cyklisté, záležet nebude,“ varuje Felcmanův kolega Jan Korytář.

Felcman míní, že „nové vedení města opětovně prokazuje, že jeho politika patří spíše do minulého století. Kolo si zkrátka neumí představit jinde než ve stojanech. Přitom aplikace společnosti Rekola umožňuje spoustu variant, jak své uživatele vychovávat – za nevhodné parkování mohl být uživatelům strháván kredit, udělovány výstrahy. Takto s provozovateli obdobných systémů vyjednávají radnice v moderních městech. Tady se místo toho systém sdílených kol zcela zbytečně omezí a vedení města vedle toho raději plánuje další parkoviště.“

Město: Stojanů je málo

Podle Jiřího Němečka (ANO), náměstka primátora pro strategický rozvoj, dotace a majetkovou správu, je propad ještě vyšší. „Při vyhodnocení dat z předložené analýzy firmy Rekola a při srovnání let 2018 a 2019 v období duben až červen je patrné, že počet výpůjček je výrazně nižší, a to zhruba o 50 %,“ vypočítává.

Příčin propadu vidí několik. Souhlasí s tím, že hlavní je určitě omezení parkování mimo stojany a požadavek na parkovaní čistě do stojanů v širším centru, a to při nedostatečném počtu stojanů pro kola. „V roce 2018 byly četné stížnosti na odklad kol mimo stojany, na špatné parkování kol. Pro snížení stížností a díky žádosti na postupné směrování kol do stojanů byl zvolen tento kompromis pro rok 2019, kdy odklad kol mimo stojany byl zachován jen v okrajovějších zónách mimo centrum města,“ uvádí Němeček.

Foto: Rekola (3x)

Při nedostatečném počtu stojanů město podle něj částečné snížení výpůjček předpokládalo. „Ke snížení ovšem přispívají i větší opravy na pozemních komunikacích v Liberci, dále fakt, že systém jako nový je vždy v prvním roce zavedení více využíván, a v neposlední řadě jde i o časové prodlevy se zabudováním nových stojanů, tedy prodlevy s navýšením parkovacích míst v centru města,“ tvrdí.

V plánu je podle jeho slov 70 stabilních a 10 mobilních stojanů. „Nejvhodnější nastavení sdílených kol pro Liberec se stále testuje a vyvíjí, a to i díky tomu, jak bikesharingové společnosti nabízí se svým vývojem, zefektivňováním lepší a širší spektrum možností,“ uzavírá.

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení