Zájem o sdílená kola se propadl skoro o polovinu. Podle opozice i firmy Rekola jsou na vině změny, které zavedlo město

Zájem o sdílená kola se vloni v Liberci propadl o 43%. A to přesto, že kol bylo nově k dispozici sto, zatímco v roce 2018 pouze šedesát. „Zásadním faktem, který změnil chování uživatelů, a výrazně snížil jak množství uživatelů i počet výpůjček, je nutnost umisťovat kola do takzvaných mikrozón,“ konstatuje opoziční zastupitelka a sportovkyně Zuzana Kocumová. Souhlasí s ní také firma Rekola, která bikesharing v Liberci provozuje. „Jakkoliv zvýšení počtu kol a současně rozšíření zóny, kde je možné sdílená kola používat, zakládaly předpoklad, že musí dojít k nárůstu počtu jízd, celoroční statistika to nepotvrdila. Meziročně došlo k 43% poklesu počtu výpůjček. Stejnou hodnotu vykazuje pokles celkového počtu uživatelů - o 43% - na letošních 2700,“ stojí ve zprávě ze zasedání libereckých radních.Naopak o 76% vzrostl počet aktivních uživatelů, tedy lidí, kteří jeli na kole minimálně jednou za týden. „Průměrně tedy klesl poměr výpůjček vůči počtu provozovaných kol na 1,2 denně - v roce 2018 byl poměr 2,7. Meziročně se ovšem výrazně prodloužila délka průměrné jízdy, a to bezmála dvojnásobně. Z 8 minut v roce 2018 na necelých 15 minut v roce 2019. Spolu s tím roste i průměrná ujetá vzdálenost. Z výše uvedeného vyplývá, že počet ujetých kilometrů na sdílených kolech se meziročně zásadně nemění, pro nemalou část uživatelů se sdílená kola stala důležitým a pravidelným dopravním prostředkem, plnohodnotným doplňkem hromadné dopravy,“ dodávají radní.


Foto: Rekola

V Liberci dosud sdílená kola provozuje společnost Rekola. „Rada města rozhodla pokračovat v systému sdílených kol. Statutární město Liberec může systém sdílených kol provozovat ve dvou základních variantách. První variantu, prostřednictvím vlastních zaměstnanců, respektive některé ze svých organizací, liberečtí radní v červenci 2019 zamítli. Druhou variantou je provozovat systém sdílení kol prostřednictvím vybraného provozovatele. Nyní příslušný odbor zahájí poptávkové řízení u provozovatelů sdílených kol v České republice na provoz 60 mechanických a 20 elektrických kol. Ta doposud v Liberci k užití nebyla,“ uvedli radní.

„Mikrozóny byly absolutně krokem vedle“

Známá sportovkyně a opoziční zastupitelka Zuzana Kocumová (Liberec otevřený lidem) označuje ve svém komentáři pro Liberecké Zprávy analýzu, z níž radní vycházejí, za nesmyslnou. „Nevím, kdo analýzu zadával, ale je poměrně absurdní. Jak někdo může porovnávat trendy a chování uživatelů, když naprosto opomene zásadní fakt, a tím je, že se změnil způsob používání? Současný systém, který nové vedení radnice vymyslelo, bych přirovnala ke změnám v MHD, kdy sice nasadíte vyšší počet autobusů, ale výrazně omezíte počet zastávek. A pak se divíte, že vám i přes vyšší počet autobusů jezdí méně lidí. Kdo by to byl řekl...,“ klade Kocumová řečnickou otázku.

Jak dodává, z jejich vlastního průzkumu i z osobních zkušeností byla zásadním faktem, který změnil chování uživatelů, a výrazně snížil jak množství uživatelů i počet výpůjček, nutnost umisťovat kola do takzvaných mikrozón. „Tento fakt byl těmi, kdo kola využívali, od počátku kritizován a upozorňovali, že to k poklesu využitelnosti služby povede. Umisťováním do mikrozón vysvětlíte totiž všechny další popsané „trendy". Které ale trendy nejsou, jsou jen následkem této změny. Například menší množství lidí, kteří si kolo vypůjčí, stejně tak menší počet jízd na kratší vzdálenosti. Protože než dojdete do mikrozony a poté, než dojdete z té, kde kolo vracíte, do cíle své cesty, často zvolíte jinou možnost cestování,“ míní.

Rekola: Chtěli jsme ponechat systém z první sezóny

S Kocumovou souzní i firma Rekola. „Se Zuzkou Kocumovou souhlasíme. Z naší strany jsme navrhovali ponechat stávající systém z první sezóny, alespoň do doby, kdy město poskytne více stojanů umožňujících pohodlnější parkování pro uživatele. Určitě to k poklesu přispělo. Druhým faktem je, že polovina Liberce byla neprůjezdná. Podmínky tedy nebyly v loňském roce ideální. Co vidíme jako chybu je, že ve městě není nikdo konkrétní, s kým mikromobilitu v Liberci rozvíjet,“ uvedla pro Liberecké Zprávy koordinátorka provozu Andrea Trojanová.

Vedení města totiž přišlo se změnou, kdy je kola v širším centru možné zaparkovat jen na vyhrazených místech. Tím došlo ke ztrátě hlavní výhody, kterou Rekola poskytovala – najít si nejbližší kolo v mobilní aplikaci a zaparkovat ho tam, kam na něm cyklista potřeboval dojet. Podle radních byla ale situace neudržitelná, neboť se odložená kola povalovala různě po městě a lidé si stěžovali na nepořádek. Opozice zkrátka míní, že na vině je město, které nepochopilo princip takzvaného bikesharingu a umístilo stojany na kola na nevhodná místa. Současně zakázalo odkládat bicykly kdekoliv jinde.

„V roce 2018 byly četné stížnosti na odklad kol mimo stojany, na špatné parkování kol. Pro snížení stížností a díky žádosti na postupné směrování kol do stojanů byl zvolen tento kompromis pro rok 2019, kdy odklad kol mimo stojany byl zachován jen v okrajovějších zónách mimo centrum města,“ řekl před časem dnes již bývalý primátorův náměstek Jiří Němeček (ANO). „Nejvhodnější nastavení sdílených kol pro Liberec se stále testuje a vyvíjí, a to i díky tomu, jak bikesharingové společnosti nabízí se svým vývojem, zefektivňováním lepší a širší spektrum možností,“dodal.

Kocumová dodává, že pokud chce radnice skutečně službu pro občany, měla by prvně sledovat jejich chování a potřeby a pak řešit podmínky užívání. „Mikrozony byly absolutně krokem vedle. Bohužel se nezdá, že by se vedení radnice ze své chyby chtělo poučit. Raději ji zcela přehlédne a analýzu zaměří na zkoumání následků, nikoliv příčin. Případné nevhodné umisťování kol, kterému měly mikrozony zabránit - těch případů na desetitisíce výpůjček nebylo zase tolik - by se dalo řešit jinak. Už jen tím, že při navrácení musíte zaslat fotku kola, čili je vidět, kde a jak ho umístíte,“ uzavírá.

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení
KOMENTÁŘE