„Zase nám něco vnucují. Nejdřív Sluneční pavilon, teď tramvaj do centra. K čertu už s těmi architekty a urbanisty!“

Málokterá událost v Jablonci nad Nisou rezonuje v poslední době tak silně, jako plánované prodloužení tramvajové trati, její zakomponování do dolní části centra, a propojení s chystaným terminálem na autobusovém nádraží.


Na jedné straně město, stát, balík evropských dotací a občané, kteří jsou PRO, na druhé straně občané, kteří jsou PROTI (Ostatně, co by to bylo za projekt, kdyby neměl své tradiční podporovatele a odpůrce), na třetí potom ti, kterým je to fuk. Tak nějak na to nemají názor. Stejně jako ve volbách. Žijí si své životy a do „zásadních změn“ ve společnosti promlouvají až v okamžiku, kdy jim někdo už opravdu „šlape na krk“, na rodinu, majetek či svobodu. Proč ne, taky názor.

Spory v rovině MY versus ONI a nebo naopak, jsou staré téměř jako společnost sama. Rozuměj společnost, v níž na jedné straně nějaká skupina (mocní, bohatí, zvolení, šikovnější, silnější) něco navrhují, prosazují, zatímco na té druhé totéž někdo odmítá, protože má jednoduše jiný názor, zájem, případně jen chuť postavit se na odpor. 

Příběh s tramvají a prosazením jejího provozu do dolní části města je v podstatě ukázkovým příkladem. Nikoliv prvním, ani posledním. Připomeňme si, do jak bizarních rozměrů se před lety dostala přetahovaná o proměnu Slunečních lázní u jablonecké přehrady. Pamatujete? Na jedné straně město a moderní architektonické řešení Slunečního pavilonu od architekta Petra Stolína. Na straně druhé ukřivdění nájemci a jejich podporovatelé z řad vyburcovaných občanů i některých politiků, kteří se oháněli spoustou „zásadních“ argumentů, proč je lepší zachovat současnou podobu místa. Připomínek padala spousta. Tou asi nejkomičtější byla teze, že přes 90 let stará plovárna připomíná Vančurovo Rozmarné léto. Pardon, ale jděte se tam podívat. Vsadím se, že mistr Vančura by se dost divil. Zvlášť při pohledu na tu zoufale neudržovanou a kdysi nepochybně půvabnou „haldu prken“, obklopenout přehlídkou reklamních poutačů. Chybí už jen atrakce od Kočků a show může začít.

Sluneční pavilon - vizualizace: Petr Stolín

A výsledek sporu? Zatím nula. To místo dodnes působí jako kulisy k nějaké pitomé české komedii s ještě pitomějším scénářem.

Ale zpět k tramvajové trati, o níž se poslední měsíce a týdny šušká. V hospodách, v politických kruzích, mezi lidmi na ulici. Na rozdíl od smutného případu Slunečních lázní, je tady už vlastně rozhodnuto. Projektová dokumentace v podstatě hotová, technická řešení zpracována, balík evropských peněz (ano, ty prachy přitečou hlavně od té „děsné EU, co v posledních dnech tak hrozně ubližuje českému premiérovi a vlastně celé naší zemi”) na dosah. Přesto dál existují pochyby. A nesouhlas části občanů, kteří dlouhodobě apelují na politickou reprezentaci, že „poslat“ tramvaj zrovna Soukennou ulicí, je nesmysl. 

Jedním z těch hlasitějších odpůrců je pan kavárník Moc. Ale moc se mu to nedaří. Nejprve se obrátil na soud, aby podal žalobu proti územnímu plánu, ale neuspěl. Teď zase sbírá podpisy pod petici s názvem: Ne výstavbě nové tramvajové trati na ulicích Budovatelů, Soukenná a Kamenná! 

Argumenty? Tak například, že: „Ani nejmodernější technologie nezabrání hlučnosti a vibracím z tramvajového provozu. Věříme, že kupříkladu elektrobusy představují vůči životnímu prostředí přátelskou, bezemisní, prostorově neinvazivní a levnější variantu ke zvažované tramvajové výstavbě. Obyvatele Jablonce nad Nisou trápí daleko více absence kapacit pečovatelských domů, cena tepla, která je jedna z nejvyšších v ČR, nebo stav komunikací. Nechceme, aby investice 100 miliónů, které se daly do rekonstrukce Dolního náměstí a Soukenné ulice, byla zničena jen a jen z nesmyslného důvodu budování něčeho, co postrádá smysl.“

A tak dále, a tak podobně. Panu podnikateli rozumím, ale nechápu ho. On snad městu někdo ruku v ruce s projektem tramvaje a terminálu nabízí sumu peněz na elektrobusy, teplo nebo silnice? 

Ukázkové argumentační fauly. Chcete zpochybnit rozhodnutí úředníků a získat podporu veřejnosti? Hoďte do PR sdělení něco o tom, že za ty prachy na ten nenáviděný projekt, by se dalo udělat XY jiných, pro město a občany důležitějších věcí. Možná dalo. Ale nemohlo. Jednoduše proto, že jde o zcela jiné peníze. Takže by se k nim Jablonečané ani nepřiblížili. Natož, aby z nich něco měli.

Je sice fajn, že si pan Moc se snoubenkou před časem založili petiční výbor, ale vítězné body už to nepřinese. Je to jako přijet závodit v běhu na sto metrů v okamžiku,  kdy si vítěz (město) dává čestné kolečko, aby se nenápadně z dálky (možná i z výšky?) díval na soupeře (na vás), který si teprve zavazuje běžecké tretry.

Oba zmiňované příklady, pavilon a tramvaj, spolu zdánlivě nesouvisí. Až na pár maličkostí, z nichž tou nejdůležitější je občanský zájem. Nebo chcete-li apel, postoj, aktivita. Ponechme stranou další ovlivňující faktory. Jako třeba politické body a byznys. Zaměřme se na pověstný „hlas z lidu“. Abychom si rozuměli, nemám nic proti aktivismu ani patriotismu, jsou-li obě tyto lidské ctnosti prosazovány férovým způsobem. Nechají-li se ale ošálit hysterií, populismem a osobním prospěchem na úkor ostatních, potom je třeba je nekompromisně odmítnout. A to byl a je i případ Slunečního pavilonu, ale také sporu o tramvaj. 

Původní vizualizace projektu tramvajové trati v dolní části města.

Zdroj: Město Jablonec

Nejsem proti, aby do rozhodování ve městě promlouvali občané. Naopak. Je to dokonce žádoucí, rozumné a stále více populární. Říká se tomu participace. Přestože má své mouchy, stojí za to ji zkoušet a fandit.

Na druhou stranu je třeba akceptovat, že rozhodnout musejí nakonec především ti, kteří k tomu dostali mandát. To oni ponesou veškerou odpovědnost. A na nich je, kdy a pokud vůbec zazní pověstné ANO či záporné NE. Ostatně, jsou za to placeni. Vybrali jsme si je. Proto nechť oni teď vybírají to, co je pro město a veřejný prostor správné, ideální, užitečné, funkční a krásné. Všimněte si, že nepíšu moderní. Přestože být trochu modernější a hlavně otevřenější, by zrovna městu Jablonec nad Nisou slušelo.

Minimálně v tom, jak nad některými změnami ve městě z pozice občanů uvažujeme. Zdali přízemně, maloměstsky, zpátečnicky a stereotypně. Nebo kreativně, progresivně, svěže a s patřičným respektem k naší historii, předkům, a tomu, co nám zanechali. Vždyť i my bychom měli mít ambici nechat po sobě nějaký ten otisk doby, který by další generace ocenily, ale zároveň měly chuť na něj navázat.

Místo toho přestáváme mít respekt. Nikoliv jen obecně k autoritám, ale také vůči zkušeným odborníkům. Vědcům, historikům, stavařům, architektům, urbanistům, řemeslníkům. Není nic neomalenějšího, než když začnete zpochybňovat práci těch, kteří ji nade vší pochybnost rozumí asi tisíckrát více, než vy. Život už je zkrátka takový. Dojičce krav přeci nesvěříte dopravní letoun, významného ekonoma zase nebudete učit, jak spočítat HDP. Výkřiky typu: „Zase nám něco vnucují", nebo: „Podívejte se, co je to za krabici!", případně: „Ať už jdou ti přeplacení architekti a urbanisté k čertu!", jsou jen důkazem toho, jak málo dokážeme vnímat a respektovat ty, kteří by si často zasloužili spíš obdiv, než odsouzení.

Ale vraťme se ještě jednou k tramvaji. Ruku na srdce. Kolik z vás se o ten projekt v minulých letech zajímalo? Kolik jste podali podnětů, poslali připomínek, založili spolků, požadovali veřejných projednávání? Mimochodem, jedno velmi důležité a určitě přínosné setkání s občany mimo jiné právě kvůli tramvaji a připravované rozsáhlé rekontrukci v centru města, se uskuteční už pozítří, ve čtvrtek 13. června od 17.00 hod. v Eurocentru. Přijdete?

Chtějí-li občané mluvit voleným politikům a odborníkům do jejich rozhodování a rozvoje města, tak vzhůru do toho. Ale hlavně včas. A s patřičnou grácií. Se schopností komunikovat na úrovni, předkládat skutečné argumenty, hledat kompromisy, ale také uměním ustupovat, vítězit i prohrávat.

Co vše se bude projednávat na setkání s občany ve čtvrtek 13.6.?

V první části setkání budou občané informováni, ze kterých projektů se budou skládat stavební práce v centru města:

- rekonstrukce inženýrských sítí

- dešťová kanalizace

- rekonstrukce a prodloužení tramvajové trati

- terminál veřejné dopravy
a především:

- které stavební práce se týkají letošní sezóny a jaký je jejich harmonogram

- jaké budou objízdné trasy

- jak to ovlivní MHD (BUS i TRAM)

- kde se bude parkovat

Ve druhé části budou podrobněji představeny jednotlivé projekty, vč. rekonstrukce a prodloužení tramvajové trati. Setkání se zúčastní technický ředitel DPMLJ a projektanti ze společnosti VALBEK. Na závěr prezentace bude představen cílový stav: obnovená podoba veřejného prostoru města, nové fungování MHD…

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení