Změna: Dopravní podnik byl penězovod k soukromé firmě, a to s vědomím politiků. S tunelováním nemá kraj absolutně nic společného, oponuje Půta

Ve svém čtvrtečním vydání uvedla MF DNES, že se šéf antimonopolního úřadu Petr Rafaj, kromě jiných, v roce 2015 objevil na zápasu fotbalového klubu Ajax Amsterdam v Nizozemsku, a že se tak stalo na útraty společnosti BusLine. Tatáž firma bodovala ve stamilionových sporech o svůj byznys, které Rafajův úřad posuzoval. Podle dnešního vyjádření opoziční Změny pro Liberec poukazuje celý případ na propojení politiky a byznysu v Libereckém kraji. Letadlo, kterým Rafaj společně s dalšími na zápas letěl, vypravil fotbalový boss Miroslav Pelta a BusLine patřila mezi jeho velké klubové sponzory. Pozvánka pro šéfa antimonopolního úřadu přišla od tehdejšího klíčového muže firmy Jiřího Vařila. Oba, Vařil i Pelta, jsou dnes stíháni v jiných korupčních kauzách.


Zuzana Kocumová.

Mladou Frontou DNES zveřejněné policejní odposlechy a další dokumenty z DPMLJ podle zástupců Změny dokládají, že liberecký dopravní podnik sloužil jako penězovod z městské kasy do soukromé firmy. „Prorůstání firmy BusLine do veřejné správy má ale kořeny na úřadu Libereckého kraje. Aby vyvádění veřejných peněz mohlo tak dlouho fungovat, neobešlo se bez širokého politického krytí,“ tvrdí Změna.

Dokládají to událostmi z dubna roku 2016, kdy Změna pro Liberecký kraj navrhla odvolání Vladimíra Mastníka z postu radního pro dopravu. V krajském zastupitelstvu návrh neprošel, za pana Mastníka se podle Změny hlasitě postavili Starostové pro LK v čele s Martinem Půtou i všechny ostatní strany. Změna dnes uvedla, jak tehdy argumentovala: „Předvolební slib dokončit desetiletý tendr na autobusovou dopravu za čtyři miliardy korun Starostové pro Liberecký kraj nesplnili. Navíc opakovaně jednali ve prospěch firmy BusLine. A to jak změnami podmínek desetiletého tendru, tak prodloužením monopolu stávajícím dopravcům…“ Martin Půta podle Změny vše odmítl slovy: „Návrh na odvolání radního Vladimíra Mastníka považuji za absurdní…“

Půta: Jsou to nesmysly

Tendr na zajištění autobusové dopravy po roce 2014 zahájila krajská vláda ČSSD s podporou KSČM. Nestihla ji však uzavřít a koalice Starostů a Změny v novém vedení Libereckého kraje v roce 2012 podmínky soutěže přepracovala. Byly sníženy požadavky na stáří autobusů, jež mají přímý dopad na cenu dopravy. „Přímo na jednání zastupitelstva ale tyto podmínky navrhl upravit tehdejší radní pro dopravu V. Mastník, za podpory dalších členů vedení kraje, včetně hejtmana Martina Půty. Schválení proběhlo i přes protesty a jasnou argumentaci od členů Změny pro LK, kteří upozorňovali, že na dopravním výboru tyto změny prosazovali Jiří Vařil (zastupoval KSČM) a František Chlouba (zastupoval Starosty a zároveň byl místopředsedou dozorčí rady BusLine). Byl to první vážný konflikt v koalici, která, jak se později ukázalo, se začala rozpadat už tehdy, i když jsme tomu ještě nechtěli věřit,” uvedl dnes zastupitel Jaromír Baxa.

Martin Půta.

Hejtman Martin Půta to dnes pro Liberecké Zprávy odmítnul. „Uváděné důvody jsou nesmyslné. Samozřejmě, kdybych měl informace z policejních odposlechů, které jsou dnes veřejné, jednal bych jinak a pan Mastník by musel okamžitě odejít,” řekl Půta.

„Protestovala jen Kocumová“ 

Změna dále uvádí, že se tenkrát i přesto do největší oblasti, kterou dosud ovládal BusLine, přihlásil další uchazeč, ICOM, a nabídl lepší podmínky. „V tu chvíli neexistoval způsob, jak by mohl BusLine vyhrát. Proto bylo potřeba soutěž zkomplikovat a následně zrušit. Ke zkomplikování byla využita stížnost na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, k zrušení pak vyloučení obou uchazečů pro údajně příliš nízké ceny. S vylučováním účastníků nesouhlasili odborní členové hodnotící komise, Rada kraje navíc při rušení zakázky udělala několik procedurálních chyb, které pak způsobily další průtahy. Velkou roli samozřejmě sehrála liknavost rozhodování UOHS, ale kdyby Liberecký kraj neudělal zbytečné chyby, příležitostí k průtahům by bylo méně,“ uvedl Josef Šedlbauer.

Jaromír Baxa.

Dodal, že proti tehdejším rozhodnutím o vyloučení uchazečů pro příliš nízké ceny protestovala v radě kraje jen tehdejší náměstkyně Zuzana Kocumová. Nesouhlasila podle něj ani s tím, aby se následného jednacího řízení na dočasné zajištění autobusové dopravy, dokud nebude uzavřena desetiletá zakázka, mohli účastnit jen dosavadní dopravci. „Především pánové Mastník a Půta na radě kraje moje varování před monopolem stávajících dopravců bagatelizovali a dopouštěli se čím dál osobnějších útoků,“ míní Kocumová.

„Vzpomínám si třeba na jednu zdánlivě banální situaci. Šlo o ověřování zápisu z rady kraje, kde se rozhodovalo o přidělení dopravní zakázky na období, než se vyřeší desetiletá soutěž. Podle zvukového záznamu jsem poctivě doplňovala doslovné výroky v diskusi k jednomu z nejdůležitějších rozhodnutí té doby. Pak jsem odjela na dovolenou. Pár dnů po mém odjezdu ovšem hejtman Půta spustil kampaň o „svévolném vkládání slov do úst cizím lidem“ - a dříve, než jsem se z dovolené vrátila, byl zničen jak zvukový záznam, tak mnou doplněný zápis. Náhoda?? Ve světle dalších událostí nikoliv. Ani to, že první, kdo navrhoval mé odvolání, byl tehdejší radní Mastník,” doplňuje Kocumová.

„Wejnar v čele Jablonecké dopravní Změně nevadí?”

Podle Martina Půty vede Změna pro Liberecký kraj úsměvný třídní boj. „Přitom pokud se nemýlím, je Změna v Jablonci součástí vládnoucí koalice pod hlavičkou Společně pro Jablonec. A nevadí jí, že Jabloneckou dopravní stále vede pan Luboš Wejnar, o kterém se ukázalo, že všem o dění v libereckém dopravním podniku lhal, protože hájil zájmy nikoliv firmy, ale pana Vařila. Pan Wejnar není žádná oběť. Přesto je dál ředitelem a připravuje koncept dopravy pro příští roky. Změna by si v tomto měla zamést před vlastním prahem,”  kontruje hejtman.

Politici ze Změny konstatují, že za volební období 2012-2016 „koalice pod vedením SLK nedokázala nebo nechtěla pohnout s monopolem v autobusové dopravě, který vyhovoval právě dopravcům v čele s BusLine, ale škodil krajskému rozpočtu. Šlo o selhání vedení kraje, ale místo lidí, zodpovědných za tuto situaci, nakonec byla odvolána Zuzana Kocumová, která se svými připomínkami na Radě města stala nepohodlnou – a možná dokonce, pro některé lidi, nebezpečnou. Na což ukazuje právě zničení doplněného záznamu z Rady kraje. Změnu v krajské koalici nahradila ČSSD s tichou podporou ODS.”

Šedlbauer: Vypadl jeden článek, systém zůstává

Změna připouští, že se vztah vedení Libereckého kraje a společnosti BusLine od roku 2017 proměnil. Její zastánci, včetně dalšího náměstka pro dopravu Marka Pietera, postupně ztráceli pozice, zejména poté, co se BusLine pokusil ovládnout ČSAD Liberec. V současnosti se zdá, že se Liberecký kraj od vlivu BusLine odstřihnul. „Nedočkali jsme se ale žádné reflexe. Martin Půta nikdy nepřipustil, že byla chyba, že na místo radního pro dopravu za Starosty dosadil nejprve Vladimíra Mastníka a později Marka Pietera. Jejich šestileté působení nás stálo a ještě bude stát hodně peněz. Martin Půta se ani neomluvil Zuzaně Kocumové alespoň za to, že u dopravních zakázek ukazovala na skutečné problémy,“ tvrdí Šedlbauer.

Hejtman k tomu říká, že se nezříká politické odpovědnosti. Opakuje nicméně, že nedisponoval policejními odposlechy a rozhodoval se na základě informací, které měl v dané době k dispozici. „Možná jsem měl vědět víc, a to je ta odpovědnost politická. Jakmile se ale ke mně informace začaly dostávat, bez prodlení jsem jednal. A že bych byl součástí nějakého politicko-byznysového komplotu, to už odmítám zcela striktně.“

Josef Šedlbauer ze Změny dodává: „Ještě jednu věc je nutné zdůraznit. V Liberci i v Libereckém kraji jsme byli svědky toho, že zástupci různých politických stran pracovali ve prospěch BusLine. Pan Vařil ale není žádným hybatelem všeho, zastupuje jen jednu vlivovou skupinu a musel mít souhlas ostatních, aby si mohl přivlastnit dopravu. A také za to musel platit, BusLine přímo i nepřímo sponzoroval třeba liberecký hokej a jablonecký fotbal. Jeden článek teď vypadl, ale systém zatím zůstává.“

♥ Chci podpořit Liberecké Zprávy!
Bezpečné platby pro nás zajišťuje Gopay.cz

Celkem
Sdílení